Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Jaguar XF 2.2 diesel Facelift – Taboes aan diggelen

De XF krijgt een facelift. Tot zover niets nieuws. Maar onderhuids bereidt Jaguar een heuse revolutie voor. Zo krijgt een 2.2 viercilinder turbodiesel een plaats onder de kap. Wij konden hem al even proefrijden, in prototypevorm.

De XF is Jaguars concurrent voor de Duitse armada: Audi A6, BMW 5 en Mercedes E. En waar de Duitsers er al even mee bezig zijn – met een grote schare volgelingen in België – is nu ook de penny in Browns Lane gevallen: een viercilinder turbodiesel. Tot nu toe stak in de XF uitsluitend een 3.0 zescilinder diesel. Uitmuntend, maar geen geschikte partner in de strijd om verminderde CO2-uitstoot.

En dus gaat met de gefacelifte XF een eerste heilig huisje tegen de vlakte. Een 2.2 viercilinder turbodiesel duikt naast de 3.0 V6 turbodiesel op in de catalogus. Hij wordt bijgestaan door een uitstekende achttraps ZF-automaat, een keuze waarvan de Duitse 2.0 TDI’s en 220 CDI’s voorlopig verstoken blijven. Bovendien beschikt hij ook over start/stop, al zijn remenergierecuperatie en andere maatregelen nog niet aan de orde.

Toch boekt de XF 2.2d al mooie resultaten. We konden hem al even kort aan de tand voelen, in prototypevorm. Daarbij moeten we zeggen dat hij meteen weet te overtuigen en zet hij een nieuw baken uit in zijn klasse. De efficiënte automaat weet de 190 pk van de 2.2 voortreffelijk naar het asfalt te loodsen, een vermogen waarmee je hem overigens niet snel van het linkervak zal jagen. Bovendien belooft Jaguar een gemiddeld verbruik van 5,4 l/100 km, en een CO2-uitstoot van net geen 150 gr/km. In België zal ook een fiscaal vriendelijker 163 pk-variant van die 2.2 beschikbaar zijn.

XJ-invloed

Voor de facelift is Jaguar erin geslaagd twee invloeden te combineren. Enerzijds blijft het herkenbare silhouet van de XF behouden, anderzijds krijgt hij wat trekjes mee van de avant-garde XJ, zijn grote broer. Dat merk je vooral in het design van de lichtblokken vooraan. Achteraan heeft Jaguar dan weer kleine verbeteringen aan de lichtblokken aangebracht, die de herkenbaarheid moeten vergroten.

De R-variant behoudt zijn grote luchtopeningen, zoals ook de M5 van BMW die krijgt. Wel wordt het adaptieve dempingsysteem van de R nu ook als optie beschikbaar voor de andere XF’s.

Nieuwe versies

We mogen ons nog verwachten aan enkele nieuwigheden. Zo staat een breakversie van de XF op stapel, net als een vierwielaangedreven versie. Dat komt omdat Jaguar het bijzonder goed doet in een staat in de VW waar het veel sneeuwt, en een 4WD Jaguar dus een logische zet is.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

AS24 Jaguar XF banner

Jaguar XF: over het hoofd gezien?

Autotests · Jaguar
Jaguar-XE-2020-1600-09

Jaguar XE 2020: Nieuw leven in de brouwerij

Autotests · Jaguar

Test: Jaguar XF Sportbrake 2.0 25t – Bon, dan maar op benzine

Autotests · Jaguar
Ontdek meer