Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Hyundai i40 Wagon – Klaar voor de fleetmarkt

Hyundai is vandaag wereldwijd het vijfde grootste merk en dan is het volkomen normaal dat je fleetambities koestert. Hyundai wil voortaan de grootste Duitse tenoren op eigen terrein bekampen en neemt de leasemarkt in het vizier.

In het D-segment zijn 60 % van de niet-premium wagens (zoals de Mondeo en de Passat ...) bedrijfswagens. Kortom, als je een rol van betekenis wil spelen, moet je precies op deze markt actief zijn. Los daarvan blijven 40 % van deze markt gewone particulieren. In dit segment moet je dus zowel de rede als de passie laten spreken.

Rationele aanpak

We hebben het over 60 % maar bij de breaks loopt het aandeel op tot een dikke 65 % en dan houden we geen rekening met zelfstandigen en vrije beroepen. Fiscaliteit is hier dus van cruciaal belang, net als de maandelijkse huurprijs en de inruilwaarde achteraf. Precies hier maken de inspanningen van de constructeur om de kwaliteit op te krikken, een wereld van verschil. Op de Duitse markt hebben Hyundai’s na drie jaar een restwaarde van 43,2 %. Enkel de Passat scoort beter met 43,4 %.

Proporties kloppen

Het lijkt een moeilijke opgave voor Hyundai om door te breken in een segment waarin klanten bijzonder gevoelig zijn aan imago en merkprestige. Recente studies leren evenwel dat dit imago slechts op de achtste plaats komt bij de keuze voor een auto. Design is doorslaggevend. Oordeel vooral zelf maar naar wat wij opvangen is de brede massa enthousiast, zeer enthousiast.

Hyundai heeft vooral gewerkt aan de kwaliteitsindruk binnenin. De Koreaanse constructeur is er wat dat betreft met rasse schreden op vooruit gegaan. De constructeur wist in vijf jaar te realiseren wat Franse merken, maar ook Opel en Ford slechts in tien jaar voor elkaar kregen. Hoewel de gebruikte plastics hier en daar minder flatterend zijn, staat deze i40 Wagon zonder meer in de top 5. Dat geldt ook  voor de interieurruimte want zelfs achterin is er een zee aan beenruimte. De wagen meet immers 4,77 m en beschikt over een koffer die 553 liter slikt. Met neergeklapte achterbank stijgt dat laadvolume tot 1.719 liter en dat maakt hem tot een van de grootste wagens uit zijn klasse.

Ook qua technologie hoeft de Hyundai niet onder te doen voor zijn Europese broertjes. Het GPS heeft een aanraakscherm, er is een achteruitrijcamera, verwarmde en geventileerde stoelen en zelfs stoelverwarming achterin! Optioneel voorziet men een parkeersysteem dat de wagen automatisch parkeert en een spoorassistent die de wagen uit zichzelf corrigeert. Tot slot is de grote kofferklep gemotoriseerd.

Motoren

Ook hier weet het merk te overtuigen want met de 1.6 diesel beschikken ze over een van de beste diesels op de markt. Recent kwam er een 1.7 CRDi bij en die presteert aan boord van de i40 indrukwekkend. Hij wordt geleverd met 115 of 136 pk. De 115 pk versie komt met Bluedrive (stopstart, banden met lage rolweerstand, intelligente aansturing van de alternator en een actief radiatorrooster). Hij verbruikt 4,3 l/100 km en spuwt 113 gram CO2/km uit waardoor hij recht heeft op 3% overheidskorting. Hetzelfde pack op de 136 pk versie zorgt voor een verbruik van 4,5 l/100 km en 119 g CO2. In de catalogus vinden we ook twee benzinemotoren met rechtstreekse inspuiting. Het gaat om een 1.6 met 135 pk en een 2.0, goed voor 177 pk. De benzineversies zijn slechts goed voor 5 % van de verkoop.

Ontspannen rijden

Op de weg blijkt de i40 Wagon een aangename reisgezel. De 1.7 CRDi bouwt zijn vermogen erg progressief op  en binnenin blijft het erg stil. Enkel jammer dat de 325 Nm pas vanaf 2.000 opm vrijkomen. Je hoeft niet continu terug te schakelen maar het kon beter. De i40 koestert evenwel geen sportieve aspiraties. Deze Koreaan mikt op een bezadigde rijstijl want ook het onderstel is geënt op comfort. Enkel wanneer je de wagen gebruikt om te cruisen, desgewenst bij een vlotter tempo, komt hij tot zijn recht. Het is een prima vierwieler om na de dagtaak in alle comfort naar huis te pendelen... Bovendien is het een product waarbij elke vorm van merksnobisme vervaagt.

Prijs

Naar Koreaanse traditie is de basisuitrusting erg volledig. De constructeur biedt voor dat geld een meer dan behoorlijke afwerking en de prijzen liggen in lijn met die van de concurrentie, al is de tijd van de knalprijzen voorbij bij Hyundai. De 1.7 CRDi 115 start vanaf 26.500 euro, de 136 pk versie kost 29.250 euro. Deze i40 staat vanaf juli bij de dealer, de berline komt in november.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid (2022) banner

Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid: een oude bekende?

Autotests · Hyundai
Hyundai Kona EV Facelift review

Hyundai Kona Electric 64 kWh: wie kan zuiniger? (2022)

Autotests · Hyundai
2022 HYUNDAI KONA N action

Hyundai Kona N: Waarom ook niet?

Autotests · Hyundai
Ontdek meer