Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Citroën DS5 – Fiere godin

Hoewel niet de eerste Citroën, kunnen we gerust stellen dat de DS het meest bepalende model voor het merk was. De DS5 lijkt alles in huis te hebben om zich een waardige opvolger te tonen.

Door de DS-naam opnieuw in de strijd te gooien, creëerde Citroën natuurlijk hooggespannen verwachtingen. De DS3 was een geslaagde eerste worp. De DS4 is misschien iets minder overtuigend. Maar met de DS5 zit het verhaal nu definitief goed op de sporen.

Beeldhouwwerk

Zonder baanbrekend te zijn, betreedt de DS5 wel andere paden dan de concurrentie bewandelt. Terwijl de modetrend een berline met coupélooks dicteert, put de DS5 inspiratie uit de ‘shooting brake’, een seventies product.

Met een lengte van 4,53 meter, een hoogte van 1,51 meter en een breedte van 1,87 meter is de DS5 compacter dan hij oogt. Hij speelt een indrukwekkend spel met afmetingen, waardoor hij er groter uitziet. Indrukwekkender ook. Zo domineren zijn hoge schouderlijn, zijn gechromeerde stukken van de grille, zijn lichtblokken en het design van zijn velgen. Alles lijkt wel uit steen gehouwen. Misschien is de DS5 zelfs barok te noemen, maar hij springt hierdoor wel meer in het oog dan zijn concurrenten.

Het interieur is gezellig, en het bulkt vooral van de creatieve vondsten. Zo doet de leuning van de stoelen denken aan het bandje van een Rolex polshorloge, is het klokje analoog en ziet elke toets er origineel uit. In het dak vind je nog enkele bedieningsknoppen, waardoor je echt het gevoel van een vliegtuigcockpit krijgt. Vooral omdat je hier ook de bediening van de head up display vindt. Je zou denken dat het aan Saab is om verwijzingen naar de vliegtuigbouw te doen, maar nee, het is Citroën. En het Franse merk komt er nog mee weg ook.

Daarnaast blijft de afwerking op hoog niveau staan. Wat metaal lijkt, is ook metaal en geen bewerkt plastic. Wie op zoek gaat naar foutjes in de afwerking, moet al echt haren klieven. In 4 zelfs.

Technologie

De DS5 kan vanzelfsprekend worden uitgerust met staaltjes toptechnologie, zoals de achteruitrijcamera, maar ook de ‘keyless’ toegang, de automatische verstralers en de stoelen met massagefunctie. Daarnaast zijn we te weten gekomen dat de sensor van de rijvakassistent verhuisd is van een plaats in de voorbumper naar een plek aan de voorruit. Wat ons deed denken: waarom beschikt hij dan niet over verkeersbordherkenning? En er is ook geen dodehoeksensor. Evenmin als een actieve cruise control. Gemiste kansen, maar die vergeven we de DS5 graag. Je ziet zo waarom.

Hybrid4

Bij zijn  lancering in maart zal de DS5 beschikbaar zijn met een 1.6 turbobenzine met 155 pk of 200 pk. Er is een 1.6 e-HDI turbodiesel met 110 pk, een 2.0 HDi met 135 pk of 160 pk en er is de Hybrid4. Net als de Peugeot 3008 Hybrid4, beschikt de hybride DS5 over een 2.0 HDi met 163 pk die de voorwielen aandrijft, en een elektrische motor van 37 pk voor de achterwielen. Samen geeft dat maximaal 200 pk. En vierwielaandrijving.

We reden met de 1.6 benzine met 200 pk (235 km/u, 6,5 l/100 km, 155 gr/km CO2) en de Hybrid4 (210 km/u, 3,8 l/100 km, 99 gr/km CO2). Met de eerste beleef je op zowat elk niveau plezier. De motor is licht en zet de kwaliteiten van het chassis goed in de verf. Idem voor het stuur. Op een bergweg is deze motor met zijn 240 Nm koppel tussen 1.400 en 4.000 opm een waar plezier. Motor en chassis werken zo goed samen dat je snel de omvang van de DS5 vergeet. Hij komt bijzonder kwiek over.

Met de Hybrid 4 – met 4 rijmodi: vol elektrisch, automatisch, sport en 4WD – onthouden we vooral het schakelcomfort van een echte automaat, de snelheid waarmee de batterijen opladen na enkele kilometers op diesel, bij het remmen of in afdalingen, en vooral het gemak – meer dan in een Prius – waarmee je de elektrische modus gebruikt. Na een uur aanschuiven in de stad tijdens de spits, tekende de boordcomputer een gemiddelde van 4,9 l/100 km op. Met dank aan een elektrisch rijbereik van bijna 4 kilometer.

Prijzen

Hierdoor strijken we met de hand over ons hart wanneer het over technologische gemiste kansen gaat. De basis DS5 met de 1.6 benzine met 155 pk kost 30.180 euro. De duurste DS5 Hybrid4 gaat de deur uit aan 44.230 euro. Een prijs waarin bijna alles inbegrepen zit.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Citroen C5 X Review 2022

Citroën C5 X: drie vliegen in één klap (2022)

Autotests · Citroen
AS24 Citroën banner

Citroën Ë-C4: eigenzinnig en elektrisch

Autotests · Citroen
AS24 Aircross banner

Citroën C5 Aircross Hybrid: gewatteerd comfort, gewatteerd vermogen

Autotests · Citroen
Ontdek meer