Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: BMW Série 5 Facelift – Zoek de 5 verschillen

BMW poetst zijn melkkoe - de 5-serie - op. Met subtiele maar geslaagde wijzigingen aan bumpers, zijspiegels en interieur. Plus een nieuwe instap-5: de 518d.

BMW heeft wel wat van zijn klanten zien afzakken naar een modelletje kleiner. Van de 5-serie naar de 3-serie in dit geval. Om dit te pareren, komt het merk nu uit met een nieuwe instapversie, de 518d. Goed nieuws: met een vanafprijs van 39.450 euro voor de berline duikt hij onder de psychologische drempel van de 40.000.

518d of 520d?

Deze nieuwe 518d produceert 143 pk en zal het dus vooral moeten hebben van zijn koppel van 360 Nm. Ermee rijden kon nog niet tijdens de internationale presentatie in München, maar we brengen jullie als eerste op de hoogte van zodra daar verandering in komt. Nog even dit: qua VAA (voordeel alle aard) bedraagt het verschil met een 520d Berline amper 18,9 euro per maand (2.671,33 euro/jaar voor de 518d tegenover 2.959,11 euro/jaar voor de 520d). Los van de catalogusprijs – de nieuwe 520d kost 42.800 euro - is er immers geen verschil: beide modellen beschikken over dezelfde lage CO2-uitstoot van 119 gr/km, met een gemiddeld verbruik van 4,5 l/100km.

Van de 3-Reeks

Zoals aangekondigd zijn de wijzigingen voor deze facelift zeer miniem. Wel is het opvallend dat er een aantal zaken van de 3-serie worden overgenomen. Zo krijgen de 5 Berline en Touring voortaan ook de biesjes in alulook in de voorbumper. En wordt de 5 Touring net als de 3 Touring standaard voorzien van een elektronisch bediende kofferklep. Die opent of sluit automatisch van zodra je met je voet onder de bumper zwaait. De richtingaanwijzers zitten voortaan in de zijspiegels verwerkt en de aerodynamica werd verbeterd tot 0,25 Cd. De 5 Gran Turismo ging er nog het meest op vooruit, want zijn kofferruimte wint maar liefst 60 liter tot 500/1.700 liter nu.

Moderner interieur

Rijden met de nieuwe BMW 5-serie voelt nog net zo comfortabel en solide aan. De ophanging blijft identiek, behalve dat de 5 Touring en GT luchtvering op de achteras krijgen. De bestuurderspost ziet er nog wat moderner uit. Wat als eerste opvalt, is de pook van de 8-traps automaat. Die is wat kleiner geworden bij de Berline en de Touring - de Gran Turismo houdt het bij de oude pook. Alle modellen zijn voorzien van een grotere en plattere i-driveknop met touch pad. Hierdoor kan je de commando’s voor de navigatie en dergelijke met je vinger schrijven. Gezien en goedgekeurd van bij Audi. Het ding werkt verrassend goed. En voortaan geen analoge wijzers meer in de 5-Reeks. Het hele instrumentenbord wordt elektronisch geafficheerd. Kilometer- en toerenteller lichten rood op in sportmodus en blauw in eco-pro. Best wel geslaagd!

My BMW Connected Drive

Leuk weetje: eind november lanceert BMW een nieuwe web portal waarmee je online diensten kunt kopen. Na activatie kan je in je 5-serie dan bellen naar de BMW-helpdesk die voor jou een restaurant reserveert en de route meteen in je navigatie programmeert. Of luisteren naar Spotify, of een e-mail dicteren, …

Klik hier voor alle nieuws over het merk BMW

Klik hier en zoek uw occasie BMW Reeks 5 tussen de duizenden tweedehands auto’s.

Klik hier voor een overzicht van BMW Reeks 5, en een selectie van tweedehandse

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

bmw x5 xdrive50e 523

Test: BMW X5 facelift, statige tank (2024)

Autotests · BMW
P90478657 highRes the-first-ever-bmw-x

Test: BMW XM, waarom? (2023)

Autotests · BMW
bmw m2 63

Test: BMW M2, einde van een tijdperk (2023)

Autotests · BMW
Ontdek meer