Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: BMW 5-serie Touring – Klopt als een bus

Met de komst van de Touring is het gamma van de nieuwe 5-serie compleet. We hebben op de presentatie kunnen kennismaken met één van de sleutelmodellen: de 520d. Die debuteert in september.

Het is pas sinds BMW in 1988 voor het eerst uitpakte met een break – in de 3-serie – dat dit type auto aan standing won. Natuurlijk had je voordien ook al luxueuze breaks, bij Mercedes, of denken we maar aan de Citroën DS Familiale. Maar het publiek beschouwde deze modellen nooit als hebbeding, er werd niet naar verlangd. Vandaag ligt dat wel even anders, en is één op twee verkochte 5-series in Duitsland (en in België) een Touring.

Goed geproportioneerd

Discussiëren over smaken en kleuren is heerlijk. Neem nu bij ons op de redactie. Waar de ene journalist de nieuwe BMW 5 wat groot ogen vindt, vind ik hem net een plaatje. Ik vind hem net goed geproportioneerd. Soit, ieder zijn mening dus en je maakt zelf maar uit wat je er van vindt.

De 5-serie Touring sluit daar naadloos bij aan. Hij verleidt waar je bij staat. In breaks heb je tegenwoordig twee categorieën: er is de break die deze naam krijgt omdat hij zoveel mogelijk laadruimte ter beschikking wil stellen, en er is de break die alleen maar die naam krijgt, en die dus sexy moet zijn. Tegenwoordig vallen de meeste breaks in de tweede categorie. Je vindt ze bij Alfa, de Citroën C5, de Opel Insignia Sports Tourer die maar een schim is van de ‘hangar op wielen’ die de Opel Vectra was.

Schoonheid komt meestal ook met een nadeel, in dit geval een koffer die varieert van 560 tot 1.670 liter. Toegegeven, dat is niet mis. Maar een Mercedes E break – korter en dus massiever – heeft tussen 695 en 1.950 liter. Anderzijds, aan de Mercedes zie je duidelijk dat hij bijna 5 meter lang is, de BMW weet dat mooi te camoufleren.

Bijzonder aan de break is de standaard op alle versies gemonteerde pneumatische vering. Hierdoor blijft hij mooi ‘pas’ staan, ongeacht de lading. Je vindt ook een in drie delen neerklapbare achterbank en in optie enkele accessoires waarmee je de koffer kan indelen. Hiermee toont de 5-serie break nogmaals dat hij wil gezien worden, en geen muilezel voor de trip naar het containerpark is.

520d

Op 18 september staat de Touring bij ons in de showrooms, terzelfder tijd als de 520d berline. Bij ons blijft dit toch de motor waar iedereen op zit te wachten. De 2.0 viercilinder turbodiesel is goed voor 184 pk in de Touring, en is vanzelfsprekend uitgerust met enkele ‘Efficient Dynamics’ maatregelen die het verbruik drukken. Zo is er standaard een start/stop-systeem. Standaard tref je een manuele zesbak aan, maar op de optielijst kan je een achttrapsautomaat aanvinken. De 520d Touring verbruikt volgens BMW gemiddeld 5,1 l/100 km (CO2: 135 gr/km). Op de leasingmarkt zullen ze hem met open armen ontvangen. Alleen, zelfs met de rechtervoet in Dafalgan-stand kregen we de boordcomputer niet onder 6,7 l/100 km. Nu ja, de motor mag je toch beschouwen als een pareltje. Hij is stil en best zuinig, ook al blijf je een eind verwijderd van wat BMW zelf opgeeft. Hoog in de toeren laat de motor zijn kracht goed voelen, wat een aangenaam gevoel geeft.

Zwaarwichtig

Het probleem is dat zijn trekkracht van 380 Nm in het middenbereik er niet in slaagt hetzelfde gevoel over te brengen. Er moet dan ook 1.750 kilogram Touring geherlanceerd worden. De hernemingen voelen trager aan dan aanvaardbaar is voor een BMW. Misschien dat de lange verhoudingen van de zesbak daar voor iets tussen zitten en is het beter met de achttrapsautomaat. We zullen het graag voor jou uitzoeken.

Maar onze conclusie luidt dat de 5 Touring schitterend is, en de 20d slaagt in zijn examen. Alleen zijn de marketingmensen die én dynamiek én zuinigheid samen beloven, gebakken lucht aan het verkopen.

Tot slot: de 520d Touring staat op je oprit vanaf 42.900 euro. Oeps. Ja dat vinden wij ook.

Bent u op zoek naar een tweedehands BMW ? Zie onze BMW occasies.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

bmw x5 xdrive50e 523

Test: BMW X5 facelift, statige tank (2024)

Autotests · BMW
P90478657 highRes the-first-ever-bmw-x

Test: BMW XM, waarom? (2023)

Autotests · BMW
bmw m2 63

Test: BMW M2, einde van een tijdperk (2023)

Autotests · BMW
Ontdek meer