Het nieuws volgt ironisch genoeg vrij kort op het dodelijk ongeval waarbij een autonoom rijdende Volvo XC90 uit Ubers testvloot in Arizona een onvoorzichtig overstekende voetganger aanreed, met dodelijk gevolgen.
In de VS
Maar het Britse onderzoekscentrum Thatcham Research, specifiek begaan met verkeersveiligheid, leerde uit zijn cijfers dat sinds de lancering van de Volvo XC90 in 2002 er nog nooit een bestuurder of inzittende van de grote Volvo-SUV dodelijk verongelukte in een ongeval met de auto. Overigens had de Volvo XC90 lange tijd diezelfde status in de Verenigde Staten. Bij ons is er geen specifiek cijfermateriaal voorhanden, maar is in elk geval duidelijk dat het aantal dodelijke ongevallen met de Volvo XC90 beperkt is.
Autonoom remmen
Overigens moet de huidige Volvo XC90 die status weten te handhaven. Volgens Thatcham Research was het Zweedse merk één van de eerste om autonome noodremmanoeuvres te introduceren, wat ‘de belangrijkste stap op veiligheidsvlak is sinds de invoering van de veiligheidsgordel’.
Volvo heeft nog steeds een streven dat er tegen 2020 geen mensen meer sterven in ongevallen met zijn auto’s. Het is duidelijk dat het merk wat dat betreft op goede weg is.