Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Bericht: Porsche 911 Turbo & Turbo S 2016 – Echte Turbo doet er nog een schep bovenop

Nu alle Porsches 911 ‚turbo’ zijn, moet de echte ‚Turbo’ op een andere manier voor spektakel zorgen. Hij doet dat met hallucinante cijfers.

In september onthulde Porsche de update van zijn 911-gamma. De schok was groot, want overal was een dubbele turbo op de flat six gekomen. Dat maakt natuurlijk de zaak moeilijker voor de echte Porsche 911 Turbo, die met zijn groot bakkes, dominante spoiler en zijdelingse luchtinlaten steeds haantje de voorste wil spelen. Wel, Porsche maakt nu duidelijk dat er een groot verschil is tussen de kleine turbo en de grote Turbo. Een heel groot verschil.

580 pk aub

Terwijl de andere 911’s downsizen van 3.6 liter motorinhoud naar 3 liter, behoudt de Turbo zijn zescilinder van 3.8 liter. De ingenieurs moesten zich dus op andere punten concentreren om verbeteringen te vinden. De nieuwe Porsche 911 Turbo kreeg een herziene luchttoevoer, er zijn nieuwe injectoren en de druk van de benzine-inspuiting is verhoogd. Voor de Turbo S monteerde Porsche ook twee genereuzer blazende turbo’s. De wijzigingen zijn goed voor 20 pk extra, zowel in de Turbo als in de Turbo S. Dat brengt het totaal respectievelijk op 540 pk en 580 pk. Vanzelfsprekend levert dat betere prestaties op. De ‚gewone’ Turbo haalt 100 in 3,1 seconden (-0,3 sec), 320 km/u top (+5 km/u), terwijl de Turbo S dat doet in 2,9 seconden (-0,2) en 330 km/u (+12 km/u). Terzelfder tijd dalen gemiddeld verbruik en CO2-uitstoot naar 9,1 l/100 km en 212 gr/km CO2 (cabrio: 9,3 liter en 216 gr/km).

Steeds wakker

Porsche belooft dat de nieuwe generatie Turbo nog sneller zal hernemen. De ingenieurs ontwikkelden een systeem dat, zelfs wanneer de chauffeur het gaspedaal lost, de inlaatkleppen open houdt en de benzinedruk nog even op peil houdt. Alleen de inspuiting wordt gestopt. Hierdoor herleidt Porsche de responstijd wanneer het gas opnieuw naar beneden gaat tot bijna nul. Het effect is nog duidelijker met de Sport en Sport+ modi. Die kan je selecteren via een draaiknop aan het nieuwe stuur. Porsche leende het systeem bij de 918 Spyder. Porsche deelt nog mee dat de stabiliteitscontrole herzien is en nog sportiever getuned werd. Zo is hij Sport nu levendiger dan in Sport+ in de vorige generatie 911 Turbo.

De Porsche 911 Turbo en 911 Turbo Cabrio komen gelijktijdig op de markt. Alleen kennen we de data en de prijzen nog niet.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

mercedes-amg gt 43 coupe 6

Mercedes-AMG GT 43 heeft… viercilinder!? (2024)

Autonieuws
skoda epiq concept 3

Skoda Epiq: Dit is Skoda’s EV van 25.000 euro!

Autonieuws
Audi-Q6-etron-2024 01

Eindelijk: Audi Q6 e-tron is hier, stelt niet teleur (2024)

Autonieuws
Ontdek meer