Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Bericht: Lamborghini Huracàn LP 580-2 – Voor de echte stierentemmers

Sinds Audi de teugels in handen heeft bij Lamborghini, zijn de brutale Italiaanse bolides overgeschakeld op vierwielaandrijving. Maar af en toe wordt die regel doorbroken.

Voor piloten die op zoek gaan naar het puurste rijgevoel is vierwielaandrijving vaker een obstakel dan een pluspunt. Hun nec plus ultra bereiken ze pas wanneer de achterwielen de auto vooruit duwen. Zeker wanneer het over een powerhouse als een Lamborghini gaat. Om deze puristen te sussen heeft Lamborghini al eerder toegevingen gedaan, zoals met de Gallardo met achterwielaandrijving, de basis van de beroemde speciale serie Valentino Balboni. Niet toevallig ook de naam van de testpiloot die 40 jaar de Lambo’s ontwikkelde.

Aanpassingen

De Lamborghini Gallardo met tweewielaandrijving heeft uiteindelijk alleen maar de laatste vier jaar meegemaakt van de tienjarige carrière van de Gallardo. Bij de Huracàn moeten we dus maar twee jaar wachten op een puristenversie.

In de omschakeling naar achterwielaandrijving verkiest Lamborghini ook om 30 pk en 20 Nm te laten vallen. De 5.2 V10 komt zo ‚slechts’ aan 580 pk tegenover 610 en 540 Nm tegenover 560 Nm. Dat vangt een lager gewicht wel deels op, want deze weegt 33 kilogram minder, te weten 1.389 kilogram. De LP-580-2 verliest zo maar 0,2 seconden in de spurt naar 100 en is maar 5 km/u trager dan de LP 610-4. Dat geeft dan 3,4 seconden en 320 km/u, wat nog steeds knap snel is. De sensaties moeten daarentegen nog beter zijn.

De gewichtsverdeling verschuift naar een 40/60-verhouding, waardoor Lamborghini de afstellingen van ophanging, stuurinrichting en ESP moest herzien. Lamborghini stelt overigens duidelijk dat alle instellingen ‚Strada’, ‚Sport’ en ‚Corsa’ geprogrammeerd zijn om overstuur toe te laten. Het kan ook als een verwittiging klinken…

Ook het koetswerk is licht aangepast voor de 2WD-versie. Aanpassingen die de luchtstroom ten goede komen. Hierdoor heeft de LP 580-2 geen beweegbare spoiler nodig.

Dit is dus wat Lamborghini bedoelt met een basismodel. Voor 182.000 euro is dat toch 23.000 euro goedkoper dan een Lamborghini Huracàn LP 610-4.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Alfa-Romeo-Junior-2024 01

Nieuw: Alfa Romeo Junior is eerste EV van het merk (2024)

Autonieuws
Maserati-GranCabrio-Folgore-01

Nieuw: Maserati GranCabrio Folgore geeft ons zin in de zomer (2024)

Autonieuws
Nissan-Qashqai-FL-2024 01

Nieuw: Nissan Qashqai Facelift (2024)

Autonieuws
Ontdek meer