Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Bericht: Ferrari verliest CEO Luca Di Montezemolo – ‚Strategische meningsverschillen’

Hij leek al zo onaantastbaar als Enzo, maar deze week viel de beslissing. Luca Di Montezemolo verlaat Ferrari. Alleen lijkt het er op dat hij na 23 jaar vooral richting uitgang is geduwd.

Na de Grand Prix van Italië - en een nieuwe zwakke prestatie van de Scuderia - waren er al tekenen dat er een en ander zou veranderen in Maranello. Dat is bij deze gebeurd: de grootste chef van Ferrari na Enzo, verlaat nu het beroemdste merk ter wereld.

Enzo’s assistent

Di Montezemolo begon zijn carrière bij Ferrari al in de jaren '70. Hij was de assistent van Enzo Ferrari, en was de eerste om een jonge Oostenrijker in te lijven bij de Scuderia. In 1975 schonk Niki Lauda Ferrari zijn eerste wereldtitel F1 sinds het midden van de jaren ‚60.

Na zich vervolgens nog te hebben bewezen bij verschillende Italiaanse bedrijven, volgde in 1991 de grote terugkeer naar Ferrari, drie jaar na de dood van de Commendatore. Dit keer was het Luca Di Montezemolo die de teugels in handen had. Opnieuw kreeg hij het paard terug aan het steigeren. Hij was de man die Jean Todt aantrok, Michael Schumacher moest hebben, en kijk: een handvol wereldtitels waren het gevolg.

Marchionne +1

Alleen had De Montezemolo een probleem van formaat: de relatie met Sergio Marchionne was niet opperbest. En laat Marchionne nu net de baas zijn van het Fiat-concern, en dus de facto de baas van Di Montezemolo. Di Montezemolo wilde Ferrari graag zo ver van Fiat houden als hij kon. Een scenario als Lamborghini voor de VW-groep deed hem gruwen.

Marchionne is daarentegen een cijferaar en absoluut geen autofanaat. Winst moet er zijn, zo veel mogelijk zelfs. Di Montezemolo besloot om de productie van Ferrari niet boven 7.000 stuks per jaar te laten stijgen om de exclusiviteit te garanderen. Maar eigenlijk kon Ferrari vlot 10.000 auto’s per jaar slijten. En dus was Marchionne niet gelukkig.

Een onaangename bijkomstigheid: net als McLaren heeft Ferrari geen geslaagde overstap gemaakt naar de nieuwe F1-reglementen. Ondanks Alonso en Raikkonen achter het stuur, zijn de rode bolides dit jaar zelden vooraan te zien. Marchionne ziet er zijn kans in. Bij de jongste Grand Prix, op eigen bodem in Italië, maakt Marchionne na een nieuwe slechte prestatie kenbaar dat niemand onvervangbaar is. Hij raakt Di Montezemolo midscheeps. Deze week liet de onaantastbaar gewaande Luca Dit Montezemolo (63) weten dat hij op 13 oktober Ferrari verlaat. De datum is niet toevallig dezelfde dag waarop de nieuwe FiatChrysler-groep zijn debuut maakt op de beurs van New York. In zijn plaats zal Marchionne zelf komen, voor een onbepaalde tijd.

Waarde

Marchionne heeft om te beginnen al gepoogd de gemoederen te bedaren. Ferrari blijft zijn apart statuut behouden, ook al wordt het geïntegreerd in de Fiat-familie. Er staan geen grenzen meer tussen de merken, en Marchionne hoopt onder meer de kennis van Ferrari te kunnen aanwenden om wat meer pit te geven aan het slabakkende Alfa Romeo. Ook lijdt het weinig twijfel dat de productiegrens van 7.000 Ferrari’s wordt begraven. Marchionne heeft steeds met enige jaloezie het succes van de Cayenne geobserveerd bij Porsche. Een Ferrari SUV? Kijk er maar niet te zeer van op. De beursspeculanten zullen het vast een goede zaak vinden dat Marchionne de handen vrij heeft met Ferrari. Dat kan de beursstart van FiatChrysler alleen maar ten goed komen.   

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

opel frontera 479

Nieuw: Opel Frontera is terug als compacte stoere SUV (2024)

Autonieuws
P90545211 highRes rimac-technology-cam

BMW’s nieuwste batterijenpartner is… Rimac!

Autonieuws
BRZ-Cup-CAR-BASIC 01

Subaru BRZ Cup Car kost amper 22.500 euro… in Japan

Autonieuws
Ontdek meer