Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Bericht: EP Tender – Als we er nu eens een karretje aan hangen?

Het is een grap die we al wel vaker gehoord hebben, sinds er krachtiger elektrische auto’s zijn: ‘eigenlijk zou hij een karretje moeten hebben om de batterijen te vervoeren’. Een Frans bedrijf heeft die mop ook gehoord en gedacht: ‘Hé, maar wacht eens even’.

Het bedrijf EP Tender heeft op het Salon van Genève een accessoire bedacht dat goed bij uw elektrische Renault kan passen. Het gaat om een karretje, maar het bevat geen batterijen, zoals u zou denken. Nee, in dat karretje gaat een range extender schuil.

500 kilometer erbij

Doorgaans, zoals in een BMW i3 of in een Opel Ampera bijvoorbeeld, vind je de kleine verbrandingsmotor die helpt om het rijbereik uit te breiden, gewoon in de auto. EP Tender wil het anders aanpakken, en richt zich tot elektrische auto’s die niet over een range extender beschikken om zo hun rijbereik toch te kunnen vergroten. In het karretje vind je een 625 cc tweecilinder benzine die 25 pk levert. Het gaat om de motor uit de Indische Tata Nano. Met zijn benzinetank van 35 liter kan je de reikwijdte van een Renault Zoé uitbreiden tot 500 kilometer. Hierdoor gaat de totale autonomie over 600 kilometer, wat al een heel wat beter cijfer is.

Te huur

Dit is geen prototype, maar een werkend systeem dat intussen al gehomologeerd is voor de Renault Kangoo Z.E. Om de wagen klaar te maken voor dit karretje, moet je rekenen op 600 euro. Dat is inclusief de specifieke bekabeling en de speciale verankeringspunten. Hierdoor kan het karretje zijn wielen van de grond heffen wanneer de achteruit wordt ingeschakeld. Hierdoor hoef je niet als een pro te kunnen manoeuvreren met een oplegger.

Het enige minpunt van het systeem: de aanhangwagen is nog nergens te koop. Je moet hem huren. Het jaarlijkse abonnementsgeld bedraagt 40 euro. Je betaalt 17 euro voor het eerste uur en vervolgens 7 euro per bijkomend uur. Bovenop de 600 euro installatiekosten dus. Op vakantie met de elektrische auto, het lijkt dus nog steeds niet voor morgen. Tenzij je met een Tesla rijdt.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

hyundai-ioniq-5-n-line-model-0324-exterior-02 jpg bfc off

Facelift: Hyundai Ioniq 5, nu ook als N-Line (2024)

Autonieuws
Dodge-Charger-2024 01

Nieuw: Dodge Charger is elektrische musclecar (2024)

Autonieuws
Ford-E-Scort-Render 01

Ford E-Scort: Dit had opvolger Ford Focus kunnen zijn

Autonieuws
Ontdek meer