Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Bericht: David Brown Automotive Mini Remastered – De echte Mini, maar dan beter

Wie een moderne Mini wil, moest zich tot voor kort richten tot de versie die BMW bedacht. Maar vandaag is er een alternatief opgedoken dat trouw(er) blijft aan het origineel.

We hebben hier eerder al gesproken over onze kennismaking met de David Brown Speedback GT, de moderne interpretatie van een Britse sportwagenklassieker als de Aston Martin DB5 maar dan op moderne Jaguar-basis. Hij heeft geen enkele link met de beroemde Aston Martin, maar verwijst wel volop naar diens ‘heritage’. Nu pakt David Brown het anders aan met zijn tweede project.

Echte Mini’s

Deze keer gaat het wel om echte Mini’s (dus van voor 2001, het jaar waarop BMW Mini ‘heruitvond’). Op die basis gaan de specialisten van David Brown Automotive aan de slag. De Mini wordt volledig uitgekleed, de koetswerkpanelen worden hersteld en steviger gemaakt, en de auto krijgt ook iets meer geluidsisolatie…

Dan is er het interieur. De aankleding gebeurt volledig met de hand, zoals alleen de beste Britse kleermakers dat kunnen. De Remastered Mini behoudt zijn oude uitzicht met grote kilometerteller voor de neus van de bestuurder, maar wel met een moderne update. Hij krijgt er ook een goede airco bij en een audiosysteem dat Apple Car Play en Android Auto ondersteunt.

Je kan zelf op de foto’s oordelen: het huwelijk tussen klassiek en modern lijkt erg geslaagd.

Originele motor

Dan is er nog de motor. Nee, deze Mini krijgt geen 2.0 viercilinder turbo die gekke prestaties levert. De ingenieurs van David Brown vertrekken van de kleine 1.275 cc viercilinder die we in de laatste generatie ‘echte’ Mini aantroffen. Door hem te verbeteren, winnen ze minstens 30 procent aan vermogen. Het resultaat is minimum 80 pk en 123 Nm die via een vierversnellingsbak naar de voorwielen gaan. Zo blijft hij trouw aan het concept van Alec Issigonis. Remmen en ophanging zijn aangepast aan de noden van vandaag.

De prijs? Geef je er eerst rekening van dat er 1.400 werkuren nodig zijn voor de transformatie, waarvan 400 alleen al voor het lakwerk. Schrik er dus niet van dat je 60.000 tot 80.000 euro kwijt bent. Nog meer kan ook, want de invidualiseringsmogelijkheden zijn zo uitgebreid als bij Rolls-Royce.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

mercedes-amg gt 43 coupe 6

Mercedes-AMG GT 43 heeft… viercilinder!? (2024)

Autonieuws
skoda epiq concept 3

Skoda Epiq: Dit is Skoda’s EV van 25.000 euro!

Autonieuws
Audi-Q6-etron-2024 01

Eindelijk: Audi Q6 e-tron is hier, stelt niet teleur (2024)

Autonieuws
Ontdek meer