Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Bericht: BMW M5 – Dat wordt weer glijplezier

Na een kat-en-muis-spelletje in camouflage-outfit met de paparazzi, geeft de nieuwe BMW M5 zich eindelijk helemaal vrij. De eerste gegevens zijn alvast veelbelovend.

Binnen enkele weken, tijdens het Salon van Frankfurt, kan het publiek de zesde generatie van de BMW M5 van dichtbij bewonderen. Daarbij hebben de ingenieurs al hun creativiteit kunnen loslaten. Zo hebben ze een driftmodus geïntroduceerd.

Beetje bodybuilding

De 5-reeks moest even naar de fitness, voor hij een M kon worden. Dat geeft een meer gespierde vorm, al blijft de natuurlijke elegantie bewaard. De wielkasten zijn verbreed, de bumper is agressiever gestyled, standaard krijgt hij 19-duim velgen, achteraan zien we vier uitlaten en een diffusor. Hij krijgt ook lichtere koetswerkelementen, zoals een dak dat uit met carbon versterkt plastic (CFRP) bestaat.

V8 blijft

Waar de M3 en M4 teruggekeerd zijn naar de zes-in-lijn motor, behoudt de M5 een V8. Een 4.4 biturbo met 600 pk en 750 Nm, dat laatste tussen 1.800 en 5.600 opm. Een klassieke achttrapsautomaat zorgt voor de overbrenging naar de… vier wielen. En dat is een primeur bij de ‘echte’ M-modellen.

Op basis van de bekende xDrive hebben de ingenieurs nieuwe oplossingen bedacht. Zo kan de vierwielaandrijving tijdelijk worden ontkoppeld om uitsluitend achterwielaandrijving over te houden. Dat is de ‘drift’ modus geworden. De nieuwe BMW M5 is dus efficiënt met vierwielaandrijving en fun wanneer je het wil.

Op naar 305 km/u

BMW kondigt aan dat de nieuwe M5 100 km/u haalt in 3,4 seconden, 200 km/u in 11,1 seconden. De topsnelheid is standaard begrensd op 250 km/u, maar zoals intussen de gewoonte is bij de Duitse constructeurs kan die in optie worden opgetrokken tot 305 km/u. De prijs voor de Belgische markt is nog niet bekend, maar er wordt gesproken over 115.000 euro. Sparen maar dus.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Alfa-Romeo-Junior-2024 01

Nieuw: Alfa Romeo Junior is eerste EV van het merk (2024)

Autonieuws
Maserati-GranCabrio-Folgore-01

Nieuw: Maserati GranCabrio Folgore geeft ons zin in de zomer (2024)

Autonieuws
Nissan-Qashqai-FL-2024 01

Nieuw: Nissan Qashqai Facelift (2024)

Autonieuws
Ontdek meer