Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Bericht: Audi A4 Allroad Quattro – Wat meer vrije tijd nodig?

Terwijl het Belgische publiek zich in Brussel tevreden moet stellen met de nieuwe Audi A4 en A4 Avant, liet het merk in Detroit de volgende stap al zien: de Audi A4 Allroad Quattro.

Met de eerste A6 Allroad in de jaren ’90 had Audi meteen een succes beet. De volgende A6 kreeg dus ook die behandeling, en later volgde de A4. Nu is de Audi A4 helemaal vernieuwd, en volgen ook de varianten. Dat er een Allroad kwam, was dus niet meer dan een kwestie van wachten. Nu is hij op het Salon van Detroit gepresenteerd.

+ 34 millimeter

Het recept is bekend: je start met de break, waar je enkele decoratieve beschermende onderdelen op kleeft. Je kiest vanzelfsprekend voor een Quattromodel met vierwielaandrijving, nog zo makkelijk. Het radiatorrooster krijgt verticale lamellen in plaats van horizontale, typisch voor de Allroad. Het maakt de Allroad assertiever. Vervolgens leg je hem een beetje hoger, om het outdooreffect te versterken. Er komt 34 millimeter bij tegenover de klassieke Audi A4 Avant. Met de optionele gestuurde ophanging (een primeur voor de A4 Allroad) komen daar zelfs nog enkele centimeters bij. Hij zou dus beter in het veldwerk moeten zijn dan de uitgaande A4 Allroad. In de optielijst vind je ook Trailer Assist, een elektronisch hulpje dat de parkeermanoeuvres met een trekker van je overneemt. Vast gegeerd bij dit publiek.

Slechts 1 benzine

Onder de motorkap is het nog een good old dieselfeestje. Er is maar één benzinemotor, de 2.0 TFSI met 252 pk. Voor wie de taksen belangrijk vindt, zijn er de diesels: 2.0 TDI met 163 pk of met 190 pk. Later volgt nog een 150 pk-versie van de 2.0 TDI. De 3.0 V6 TDI kopt met 218 pk of met 272 pk.

De nieuwe Audi A4 Allroad Quattro maakt eveneens gebruik van VW’s MQB-onderstel. Hierdoor weegt de nieuwe Allroad 90 kilogram minder dan zijn voorganger. Wat betere rijdynamiek moet geven, maar ook het verbruik moet doen zakken.

De nieuwe Audi A4 Allroad Quattro start zijn Europese carrière in de zomer. We kennen alleen het Duitse basistarief: 44.750 euro. Dat doet al een beetje zeer.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Alfa-Romeo-Junior-2024 01

Nieuw: Alfa Romeo Junior is eerste EV van het merk (2024)

Autonieuws
Maserati-GranCabrio-Folgore-01

Nieuw: Maserati GranCabrio Folgore geeft ons zin in de zomer (2024)

Autonieuws
Nissan-Qashqai-FL-2024 01

Nieuw: Nissan Qashqai Facelift (2024)

Autonieuws
Ontdek meer