Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Avant-première: Porsche 911 Carrera 4 en 4S – Gillende bochten

Wie er al mee gereden heeft, weet dat de nieuwe 911 zo veel grip heeft dat je er het asfalt mee pijn kan doen in de bochten. De komst van de vierwielaangedreven Carrera 4 zal hen nog veel minder deugd doen.

Een jaar na de lancering van de nieuwe 911 – typenaam 991 – breidt Porsche het gamma een eerste keer uit met de Carrera 4 en Carrera 4 S. De motoren zijn identiek aan de tweewielaangedreven 911, te weten een 3.4 met 350 pk voor de gewone Carrera 4 en een 3.8 met 400 pk voor de Carrera 4S. Het verschil zit hem natuurlijk in de overbrenging.

+ 22 mm

Die verandering is zichtbaar, want om achteraan 10 mm bredere banden te huisvesten, zijn de achterflanken verbreed met 22 mm. Langs elke kant. Wat de Carrera 4 dus meer dan 4 cm breder maakt dan zijn ‘gewone’ broer. Ander herkenpunt van de 4 en de 4S is de doorlopende, rode band die beide achterlichtblokken met elkaar verbindt.

De vierwielaandrijving kan zowel in combinatie met de standaard manuele zevenversnellingsbak als de PDK dubbele koppelingsbak. Maar Porsche maakt ook van deze introductie gebruik om nieuwe technologie in te planten op alle 911’s. Zo zijn er bijvoorbeeld een panoramisch open dak voor de 911, een radargestuurde cruise control met nieuwe crashpreventie, of nog de automatische dot tussengas bij het terugschakelen met de manuele bak. Exclusief voor de vierwielaangedreven 911 is er het infoscherm dat ‘live’ weergeeft hoe de kracht verdeeld wordt over de wielen.

Lichter en minder dorstig

Carrera 4 en 4S volgen natuurlijk eveneens de trend van de nieuwe 911 en wegen elk zo’n 65 kg minder dan hun voorgangers. Mede hierdoor zakt het verbruik met zo’n 16%. De Carrera 4 Coupé PDK (in 4,5 seconden aan 100, top: 285 km/u) krijgt zo een officieel gemiddelde van 8,6 l/100 km (CO2: 205 gr/km). Voor de 4S (4,1 seconden en 299 km/u) wordt dat 9,2 liter en 217 gr/km. Slotsom: de bochten wachten hen met dichtgeknepen billen op, de pomphouders zullen daarentegen iets meer geduld moeten uitoefenen.

De prijzen zijn ook reeds bekend. De Carrera 4 kost 110.430 euro, de Carrera 4S heb je vanaf 115.434 euro. Ook de cabrio is er reeds. Als Carrera 4 wordt dat 113.377 euro, als 4S staat 128.381 euro op de factuur. Voor je aan de optielijst begint, vanzelfsprekend.

De 911 Carrera 4 en 4S worden in september onthuld in wereldpremière op het Autosalon van Parijs.

Klik hier voor alle nieuws over het merk Porsche

Klik hier voor een overzicht van Porsche 911 Carrera, en een selectie van tweedehandse

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

opel frontera 479

Nieuw: Opel Frontera is terug als compacte stoere SUV (2024)

Autonieuws
P90545211 highRes rimac-technology-cam

BMW’s nieuwste batterijenpartner is… Rimac!

Autonieuws
BRZ-Cup-CAR-BASIC 01

Subaru BRZ Cup Car kost amper 22.500 euro… in Japan

Autonieuws
Ontdek meer