Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Avant-première: BMW Z5 – Betrapt, de nieuwe BMW Z5 én Toyota Supra

Het is nog maar een kwestie van wachten op de officiële melding van de samenwerking tussen BMW en Toyota. Maar beide merken wachten duidelijk niet op de laatste handtekeningen.

Wat we hier zien is een gezamenlijk project dat we in 2017 al zullen leren kennen als de nieuwe Toyota Supra en in 2018 als BMW Z5. We betrapten hem tijdens het testwerk. BMW heeft de verantwoordelijkheid gekregen over het onderstel en de aandrijving. Het prototype werkt momenteel tests af rond München, waar we hem konden fotograferen. De samenwerking moet de ontwikkelingskosten voor Toyota en voor BMW doen dalen. Dat is nodig, want de vraag naar sportwagens is al lang niet meer zo groot. Elk merk ziet dit segment jaar na jaar kleiner worden. Of waarom denkt u dat de BMW Z4 intussen al aan zijn zevende levensjaar toe is en nog minstens twee jaar op een opvolger moet wachten?

Stoffen vouwdak

Het prototype dat we in camouflagepak betrapten voor BMW’s ontwikkelingscentrum, geeft al enkele indicaties van wat komt. Cabrioliefhebbers zullen heel graag zien dat het stoffen vouwdak terugkeert in plaats van het metalen vouwdak. Of hij de naam Z5 krijgt, is nog niet helemaal zeker. Hij zou ook gewoon opnieuw Z4 kunnen heten. Hij ziet er wel wat minder uitbundig uit dan de huidige BMW Z4.

Hij behoudt de lange motorkap, de vlakke voorruit en de korte kont, maar wil zo te zien een beetje meer groeien om een rivaal te worden van de Jaguar F-Type. Hij neemt het huidige lichtblokkendesign van de jongste generaties BMW over, net als de steil rechtop geplaatste niertjes in het radiatorrooster.

1.400 kg

Onderhuids vinden we de techniek van de BMW M3 terug, onder meer voor de bijsturing van de assen. Dankzij flink wat lichtgewicht componenten, waarin ook BMW intussen een specialist is geworden, moet het gewicht van de achterwielaangedreven roadster beperkt blijven tot goed 1.400 kilogram. Bij de motoren vind je zeker bekende Beierse klassiekers terug, als de 3.0 zes-in-lijn turbo met 326 pk. Evengoed lijkt een viercilinder turbo met om en bij 200 pk als instapmodel een zekerheid. Maar of er ook echt een M-model komt met meer dan 400 pk, is nog niet duidelijk.

Er is ook minder goed nieuws voor echte BMW fans. Een echte coupé staat niet in de planning. Dat laat BMW over aan Toyota, dat de Supra nieuw leven inblaast en zo boven de GT86 nog iets in de aanbieding krijgt. Met vierwielaandrijving, hybridemotor en goed 350 pk. Of BMW dezelfde toer zal opgaan, is nog lang niet duidelijk.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

mercedes-amg gt 43 coupe 6

Mercedes-AMG GT 43 heeft… viercilinder!? (2024)

Autonieuws
skoda epiq concept 3

Skoda Epiq: Dit is Skoda’s EV van 25.000 euro!

Autonieuws
Audi-Q6-etron-2024 01

Eindelijk: Audi Q6 e-tron is hier, stelt niet teleur (2024)

Autonieuws
Ontdek meer