Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Avant-première: BMW X1 2016 – Radicale make-over

BMW stelt de nieuwe X1 voor, die we in oktober in de showrooms mogen verwachten. Naast het uiterlijk en de afmetingen is er nog een grote wijziging, en die gaat niet goed vallen bij de puristen.

Na 7 jaar trouwe dienst en 730.000 verkochte exemplaren vindt BMW de X1 opnieuw uit. Het kleinste lid van de X-familie krijgt een veel assertiever uiterlijk, meer SUV en beter geïntegreerd in het X-gamma. Hij lijkt ook een beetje op een Active Tourer die botten heeft aangetrokken.

Ruimer vanbinnen

De nieuwe BMW X1 wordt 3 centimeter kleiner dan zijn voorganger – 4,44 meter in totaal – maar hij wordt ruimer aan de binnenkant. De nieuwe X1 is 6 centimeter hoger, en de achterbank kan over 13 centimeter worden verschoven, in optie. De wielbasis wint 1 centimeter. De koffer gaat er 85 liter op vooruit, naar minimaal 505 liter. Er is nog een andere verklaring voor de extra binnenruimte: de motoren zijn voortaan dwars geplaatst. De kenners weten wat dit betekent…

Vooraan

Onder de motorkap van de X1 komen uitsluitend Euro 6 motoren, 2.0 viercilinders. De driecilinders zijn niet voorzien. Bij de benzines krijg je een gamma dat bestaat uit de 20i met 191 pk en de 25i met 131 pk. In diesel krijg je het 2.0 blok in de vorm van een 18d met 150 pk, een 20d met 190 pk en een 25d met 231 pk. Met uitzondering van de 18d kunnen alle varianten xDrive vierwielaandrijving krijgen, die volgens BMW nog is verbeterd. Het verbruik daalt. De X1 18d bijvoorbeeld, wordt opgegeven met een gemiddeld verbruik van 4,1 l/100 km en een CO2-uitstoot van 109 gr/km.

Nu het slechte nieuws voor de BMW-liefhebbers. De basismodellen 18d en 20i krijgen voorwielaandrijving. Zelfs de xDrive krijgt hier in normale omstandigheden honderd procent van het vermogen op de vooras. Nu heeft BMW met de Active Tourer al wel bewezen dat het kan doen vergeten dat het om een voorwielaandrijver gaat. Maar de trend is duidelijk: zelfs bij de premiummerken is voorwielaandrijving aan een opmars bezig.

De BMW X1 krijgt ook nieuwe rijhulpen: een rijvaksensor, cruise control met automatische stop & go, en de filefunctie, waarbij hij in fileverkeer tot 60 km/u autonoom kan rijden. Op de prijzen is het nog wachten.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

mercedes-amg gt 43 coupe 6

Mercedes-AMG GT 43 heeft… viercilinder!? (2024)

Autonieuws
skoda epiq concept 3

Skoda Epiq: Dit is Skoda’s EV van 25.000 euro!

Autonieuws
Audi-Q6-etron-2024 01

Eindelijk: Audi Q6 e-tron is hier, stelt niet teleur (2024)

Autonieuws
Ontdek meer