Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Bericht BMW 1-reeks

Bericht: BMW 1-reeks

Het voordeel van de twijfel

27.05.2019

Hier is eindelijk officieel de nieuwe BMW 1-reeks. Die verzaakt aan wat het BMW uitzonderlijk maakt: achterwielaandrijving.

Gallerij: Bericht BMW 1-reeksBMW wil de kosten drukken, en dus moet de nieuwe BMW 1-reeks het onderstel gebruiken van de Mini’s. Waardoor hij voor het eerst bijna helemaal op voorwielaandrijving overschakelt. Bijna, want de meest sportieve varianten krijgen vierwielaandrijving.

Van 116 pk tot 306 pk

Gallerij: Bericht BMW 1-reeksOp dit moment weten we al dat die vierwielaandrijving er komt op de 2-liter turbobenzine viercilinder in de M135i, waar hij 306 pk ontwikkelt. Alle andere versies bij de lancering krijgen dus voorwielaandrijving, en dat zijn de 118i (1.5 driecilinder 140 pk), de 116d diesel (1.5 driecilinder 116 pk), de 118d (1.5 driecilinder 140 pk) en de 120d (2.0 viercilinder 190 pk).

Gallerij: Bericht BMW 1-reeksIedereen die een beetje een hart heeft voor BMW heeft al zijn verontwaardiging uitgeschreeuwd over deze beslissing van BMW, maar het is aan iedereen om daar mee te leren leven. BMW belooft dat ondanks de voorwielaandrijving de 1-reeks erg dynamisch zal blijven aanvoelen. Laten we dan uit eigen ervaring BMW het voordeel van de twijfel gunnen, want recent mochten we nog voelen in de volgende Ford Focus ST dat voorwielaandrijving synoniem kan staan voor rijplezier en een rijervaring waarbij de bestuurder zich erg betrokken voelt.

Angry Birds

Gallerij: Bericht BMW 1-reeksWat de stijl betreft valt er wel wat te vertellen. In het algemeen gesproken schenken zijn proporties, zijn details, zijn profiel en de achterkant hem een atletischer voorkomen en een sterker karakter dan de vorige generaties. Maar opnieuw verheft BMW de vormgeving van de niertjes vooraan tot bijna een karikatuur. Met de grote neusgaten en de kleine strakke ogen heeft hij wat weg van de Angry Birds.

Gallerij: Bericht BMW 1-reeksWat het praktisch luik betreft belooft BMW een grotere binnenruimte en meer koffer. Een indrukwekkende kunstje, want de afmetingen mogen dan wel toegenomen zijn, maar de wielbasis is met 2 centimeter gekrompen. Op het eerste gezicht straalt het interieur al een enorme zin voor afwerkingskwaliteit uit. Wie opteert voor het volledig digitale dashboard krijgt een hi-tech omgeving.

De nieuwe BMW 1-reeks komt nog voor het einde van dit jaar op de markt, maar de prijzen zijn nog niet bekend.

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.