Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test BMW 320d xDrive

Test: BMW 320d xDrive

De verkeerde richting

16.05.2019

Vroeger kocht je de BMW 3-reeks omdat hij boven de anderen uitstak. Vandaag? We vragen het ons eigenlijk ook af.

Gallerij: Test BMW 320d xDriveEen deel van de verklaring staat in kleine letters op de kofferklep: xDrive. BMW’s definitie van vierwielaandrijving. Wij stammen nog uit een tijd waarin BMW-rijders het respect afdwongen van gewone stervelingen omdat ze de ‘gevaarlijke achterwielaandrijving’ de baas konden blijven. Wie BMW reed, was superieur.

Zwaar gevoel

Gallerij: Test BMW 320d xDriveHet is vruchteloos speuren naar dat gevoel in de nieuwe BMW 3-reeks, toch in deze configuratie. Dat mag verbazen, want met 190 pk onder de voet zou je toch verwachten dat je een nieuw hoogtepunt in de geschiedenis van de 320d mag beleven. Dat valt in de praktijk wat tegen. De verklaring valt af te lezen in de technische steekkaart. De 320d met xDrive weegt 1.615 kilogram, liefst 90 kilogram meer dan de 320d met de klassieke achterwielaandrijving. Dat is een groot verschil. Hoewel competent, slaagt de BMW 320d met xDrive er tijdens het rijden nooit in dat logge gevoel van zich af te werpen.

Zuinig is hij dan weer wel. Wie veel kilometers vreet, zal met tevredenheid vaststellen dat de 320d vlot onder 6 l/100 km duikt. Daarvoor hoef je niet eens vaak het EcoPro-rijprogramma te gebruiken dat weliswaar de auto zo veel mogelijk in vrijloop laat uitbollen, maar anderzijds ook duidelijk de motor wurgt.

Standaard met automaat

Gallerij: Test BMW 320d xDriveWie rijden echt op prijs stelt, is vermoedelijk beter af met een klassieke achterwielaangedreven turbobenzine. Grappig wel: hoe meer BMW duidelijk wil maken dat achterwielaandrijving niet meer tot de kern van zijn verhaal behoort, hoe duidelijker het wordt dat dit nog steeds datgene is wat BMW’s echt karakter verschaft. Dat de 320d xDrive standaard met achttrapsautomaat komt en de 320d met manuele zesbak, maakt ook duidelijk dat de xDrive iets meer op comfort gericht is.

Flinke koffer

Gallerij: Test BMW 320d xDriveMaar daarmee hebben we ook onze grootste ergernis over de nieuwe 3-reeks van ons afgeschreven. De nieuwe 3-reeks valt in sedanvorm al op door zijn behoorlijke beenruimte achteraan en door de meer dan gemiddelde kofferinhoud. Je kan er 480 liter kwijt. Dat BMW opteert voor een volledig digitale omgeving, siert het merk. De vormgeving is niet onze favoriet, maar catalogeer dat vooral onder ‘eigen smaak’. En waar veel andere constructeurs opteren voor een klassieke tellerweergave op dat digitale dashboard, drukt BMW ronduit zijn eigen stempel. De vormgeving vind je terug in alle nieuwe BMW’s.

Stevige prijs

Gallerij: Test BMW 320d xDriveDe nieuwe indeling van het multimediascherm is veel handiger en laat een eigen configuratie toe. De verbinding met Apple Car Play kan zowel via de kabel verlopen als via bluetooth. De basisuitrusting is tegenwoordig toch wel al beter dan vroeger, maar we kijken nog steeds aan tegen een erg elitaire prijs. De 320d xDrive kost liefst 44.560 euro. Wie tevreden is met de gewone 320d mag daar 2.400 euro af doen. En met de basis 320i met 184 pk blijf je zelfs net onder 40.000 euro. Kijk, zo te zien hebben we u net een stevige som geld bespaard (die al meteen aan opties mag spenderen).

Gallerij: Test BMW 320d xDrive

BMW 320d xDrive
Motor: viercilinder turbodiesel, 1.995 cc
190 pk bij 4.000 opm
400 Nm bij 1.750 – 2.000 opm
0-100 km/u: 6,9 sec
Top: 233 km/u
Verbruik: 4,5 l/100 km
Testverbruik: 5,9 l/100 km
CO2: 118 g/km (WLTP: 153 g/km)
Prijs: 44.560 euro

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.