Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test BMW 840d

Test: BMW 840d

Mag dat nog, diesel leuk vinden?

02.05.2019

Voor wie de BMW M850i wat te hoog gegrepen is, rest er slechts één alternatief voor de prestigieuze coupé: de 840d. Oei, een diesel…

Mag dat nog wel, een diesel leuk vinden? Laat ons hopen van wel, want eigenlijk is dit een fantastische combinatie. Als M850i komt de nieuwe 8-reeks niet meteen fun te kort, maar we moeten toegeven dat in dat geval de benzine er aardig door vloeit.

Ratio

Gallerij: Test BMW 840dDat was meteen een ander paar mouwen in de BMW 840. De 3-liter zes-in-lijn blijkt in de praktijk tevreden te houden met 7,5 l/100 km, dat is bijna de helft minder dan de achtcilinder benzine in de M850i. En het is niet dat je de helft minder auto krijgt. Niet dat het budget hier de doorslaggevende factor is: wanneer je de meer dan 100.000 euro die nodig is voor de 840d kan ophoesten, dan is de sprong naar 130.000 voor de M850i vast niet zo’n bezwaar. Alleen, en dat vergeten we tegenwoordig, zijn er ook heel wat rationele argumenten pro de 840d te maken.

Gallerij: Test BMW 840dHet is zaak om goed voor ogen te houden waarvoor deze 8-reeks coupé ontworpen is: de ultieme zelfverheerlijking. Hoe anders kan je een auto kwalificeren die bijna 5 meter lang is, maar waar je niemand achteraan kwijt kan zonder de Conventie van Genève te overtreden. Dit is een omvangrijke en zware tweezitter, die dat laatste aspect wat probeert weg te steken. Denk aan de middenstander, of de vrije beroeper die klanten tussen Keulen en Parijs aan elkaar te rijgen heeft.

Snel genoeg

Gallerij: Test BMW 840dHoe leuk we de V8 benzine ook vinden, de diesel is wat dat betreft de betere partner voor BMW’s nieuwe 8-reeks. Op circuit heeft de M850i indruk gemaakt, maar hoeveel dagen per jaar breng je op circuit door? Nee, dan benadert de 840d veel meer de perfecte invulling van de 8-reeks. Zijn zescilinder is discreet en hoeft met 680 Nm bij 1.750 opm niet zoveel onder te doen voor de machtige V8. Hoger in de toeren is het verschil groter: 320 pk tegenover 530 pk, maar in de praktijk puur je met de achttrapsautomaat toch vooral uit dat koppel.

Ook de BMW 840d duikt indien nodig onder 5 seconden naar 100 km/u, al is het toch vooral omwille van zijn cruise-capaciteiten dat je hem de voorkeur zal geven. Met de 68-liter tank kijk je makkelijk op een rijbereik van meer dan 900 kilometer aan.

Gran Coupé volgt

Gallerij: Test BMW 840dJe moet wel al erg overtuigd zijn van het uiterlijk van deze coupé om hem de voorkeur te geven op bijvoorbeeld een 540d Touring, om maar één alternatief te geven met dezelfde motor. Volgens ons begint de echte carrière van de 8-reeks wanneer de vierdeurs coupé op de markt komt. Met een CO2-uitstoot van 160 g/km (gecorreleerde NEDC) is deze versie van de 8-reeks coupé ook wat taksvriendelijker dan de M850i.

De BMW 840d komt standaard met vierwielaandrijving, hij is ook beschikbaar in cabriovorm. De coupé kost 102.000 euro, de cabrio 110.150 euro.

Gallerij: Test BMW 840d

BMW 840d xDrive
Motor: 6-in-lijn turbodiesel, 2.993 cc
320 pk bij 4.400 opm
680 Nm bij 1.750 opm
0-100 km/u: 4,9 sec
Top: 250 km/u
Verbruik: 6,1 l/100 km
Testverbruik: 7,5 l/100 km
CO2: 160 g/km
Prijs: 102.000 euro

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.