Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Bericht Ferrari F80/C

Bericht: Ferrari F80/C

Zoals Le Mans in de sixties

28.03.2019

Ferrari toont het gelaat van zijn jongste ‘one off’-creatie. Dit is volgens Ferrari zelf de meest uitgewerkte in de reeks. De Ferrari P80/C komt er op vraag van een klant, met ongetwijfeld diepe zakken.

Gallerij: Bericht Ferrari F80/CSoms stel je vast dat je goede smaak niet kan kopen. Deze keer ligt dat toch anders. Want diegene die deze bestelbon in gang heeft gezet bij Ferrari is duidelijk een kenner van de sportieve geschiedenis van het merk. Zijn creatie verwijst naar de belangrijkste race-proto’s die in Maranello zijn ontstaan.

Vier jaar werk

Gallerij: Bericht Ferrari F80/CDe klant in kwestie is volgens Ferrari een verwoed maar selectief verzamelaar. In 2015 trok hij naar Ferrari met de vraag hem een uniek stuk te maken, op maat en uitsluitend bruikbaar op circuit. Hij wenste inspiratie uit de beroemde prototypes uit de jaren ’60: de Dino 206S en de Ferrari P3/4. We zegden het al: iemand met een neus voor fijne Ferrari’s. Ferrari zette zijn troepen aan het werk, onder leiding van designchef Flavio Manzoni, de vader van de LaFerrari. Dit is het resultaat, dat getoond werd na 4 jaar werk. Dat maakt hem meteen de ‘one off’ waar Ferrari het langst aan gewerkt heeft in zijn geschiedenis.

Referentie, maar geen kopie

Gallerij: Bericht Ferrari F80/CDe F80/C mag alleen op circuits rijden, maar niet in officiële competities. Dit betekent dat hij niet aan bestaande reglementen hoeft te voldoen. De ingenieurs konden dus perfect de wensen van de klant beantwoorden, en diens behoeften waren niet min wat vereiste prestaties en aerodynamica betreft. De aerodynamica is bijvoorbeeld 5 procent beter dan de 488 GT3 waarvan hij is afgeleid. Omdat hij op een competitiewagen is gebaseerd, was het ook mogelijk de linken te leggen naar de proto’s.

Gallerij: Bericht Ferrari F80/CFerrari heeft niet de gewoonte om neo-retro interpretaties van zijn eigen modellen te maken, maar eerder om subtiele verwijzingen te leggen. De 488 GT3 heeft een wielbasis die 5 centimeter langer is dan die van de showroomversie, waardoor hij een langere kont kon krijgen. Dit geeft de indruk dat de cabine verder naar voor ligt, dichter bij de voorwielen… zoals vroeger. Andere verwijzingen is de grote glaspartij, de concave achterruit, het achterste gedeelte van de carrosserie dat in een spoiler eindigt, de luchthappers vooraan waarin kleine koplampen verwerkt zijn en natuurlijk een koetswerk uit carbon waarvan de welvingen een zekere sensualiteit uitstralen.

Gallerij: Bericht Ferrari F80/CZoals bij de meeste one-off Ferrari’s, blijft er nog wat mysterie hangen om de P80/C. Zo kennen we de exacte karakteristieken van de motor niet, Ferrari volstaat het om te zeggen dat hij tot het uiterste gepusht is. Ook de prestaties zijn niet meegedeeld, evenmin kennen we de naam van de opdrachtgever en hoeveel hij betaald heeft. Maar dat mysterie maakt net deel uit van zijn charme.

Gallerij: Bericht Ferrari F80/C

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.