Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test DS 3 Crossback

Test: DS 3 Crossback

Eindelijk een 100 procent DS-universum

25.03.2019

Nieuw platform, nieuwe vorm, en eindelijk zijn volledig eigen universum. Vier jaar na de start van het merk kan DS Automobiles eindelijk uitpakken met een 100% DS-product: de DD 3 Crossback.

Gallerij: Test DS 3 CrossbackEn de DS 7 Crossback dan? Ja, toegegeven, dat is eigenlijk het eerste model dat bedacht is door de Parijse luxedochter van Citroën. Maar eigenlijk doet deze DS 3 Crossback nog iers beter. Het volstaat om er naar te kijken en je begrijpt dat hij beter in de ongebruikelijke geest van het gewaagde DS past. Bovendien mag hij als eerste het nieuwe CMP-platform van de PSA-groep gebruiken (Peugeot, Citroën, DS en Opel). Dit is een hele eer, want pas na hem komen de nieuwe Peugeot 208 – die we zagen in Genève – en de Opel Corsa aan de bak. Elektrische varianten zijn ook voorzien.

Oog voor detail

Gallerij: Test DS 3 CrossbackLang blijven we niet bij het design stil staan, iedereen kan zich daar zelf een mening over vormen. Maar het interieur is een ander paar mouwen. DS pakt de zaken groots aan, met originele vormen en bedieningen. Het dashboard zelf is klein en sober, maar efficiënt. De optionele head-up display is ook een handig hulpmiddel. De materiaalkeuze is nog in kwaliteit verbeterd, al laat DS nog steeds enkele steekjes vallen links en rechts. De bediening van de middenconsole brengt een mix uit klassieke knoppen een aanraakschermen, wat enige gewenning vraagt. Maar voor het overige appreciëren we de afwerking met bijvoorbeeld zichtbare stiknaden, een zachte leder bekleding tot midden op het stuur, alcantara en het ‘Clous de Paris’ horloge.

Stadsmus… en meer

Gallerij: Test DS 3 CrossbackHoewel de DS 3 Crossback de strijd moet aangaan met de Audi Q2 en de Mini Countryman, moet hij op benzinevlak met duidelijk kleinere motoren aan de slag. Er is alleen de 1.2 PureTech driecilinder turbo. Goed, dat is een uitstekende motor… maar een premium cliënteel verwacht toch beter, niet?

Gallerij: Test DS 3 CrossbackOm hen tegemoet te komen is er niet alleen de 100 pk en de 130 pk-variant van die motor, maar is er ook nog een krachtiger exemplaar met 155 pk. In de cols tussen Nice en Monaco bleek deze nieuwe motor dapper en dynamisch, maar ook erg dorstig van karakter. Eenzelfde bedenking maken we ons bij versie met 130 pk, die al ruimschoots bleek te volstaan in de praktijk. Wat diesels betreft, is de 1.5 BlueHDi met 130 pk zelfs het krachtigste aanbod. De DS 3 Crossback beschikt globaal over een goede koetswerkcontrole, wat flink wat rijplezier geeft, ook al is zijn ophanging vooral op comfort ingesteld. Dit compromis blijkt in de praktijk erg overtuigend. Zowel in de stad als op kasseiwegen weet de DS 3 Crossback zich goed uit de slag te trekken.

Charmeur

Gallerij: Test DS 3 CrossbackWe kunnen we zeggen dat de DS 3 Crossback charmes in de strijd te gooien heeft. Maar dat betekent niet dat we blind blijven voor het feit dat de beenruimte achteraan beperkt is, en dat de koffer van 350 liter kleiner is dan wat je bij de concurrentie vindt. De prijs/uitrusting-verhouding zou in voordeel moeten spelen. Hij biedt ook automatisch geregelde grootlichten aan met matrixcontrole (DS Matrix led vision) en semi-autonoom rijden op niveau 2 (DS Drive Assist).

Bij de benzinemotoren vangen de prijzen aan bij 23.400 euro, in diesel is dat 25.400 euro (1.5 BlueHDi 100 pk). De volledig elektrische E-Tense komt begin 2020, met een prijs die rond 40.000 euro zal schommelen.

Gallerij: Test DS 3 Crossback

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.