Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Bentley Continental GT Cabriolet

Test: Bentley Continental GT Cabriolet

Uw charisma-maker staat voor de deur

21.03.2019

De mooie dagen komen er aan, in theorie althans. Een ideale gelegenheid om nader kennis te maken met één van de mooiste GT cabrio’s. Met de Bentley Continental GT cabrio rij je desnoods 333 km/u met de haren in de wind.

Gallerij: Test Bentley Continental GT CabrioletTonnen charisma straalt hij uit. Zelfs zonder dak schittert de nieuwe Bentley Continental GT, vanuit welke hoek je hem ook bekijkt. Bovendien, als cabrio (convertible, zoals de Engelsen zeggen) zie je nog duidelijker zijn afkomst met een stoffen dak in ‘British Tweed’ op de optielijst. Daarmee maak je wel een verschil op de nochtans goed bevolkte markt van de luxueuze cabrio GT’s. Hij heeft daarnaast nog zes andere kleuren voor het dak in de aanbieding. En om uw lievelingskleur te verkrijgen hoef je zelfs niet verplicht langs het Mulliner-departement te gaan. Tailor-made kan op eenvoudige aanvraag.

Openlucht-salon

Gallerij: Test Bentley Continental GT CabrioletDat opvallende dak kreeg enkele belangrijke wijzigingen. Het vouwt voortaan open in een Z-vorm, en dat is efficiënter dan voorheen. Zo kan je het dak nu rijdend openen tot 50 km/u, waar dat voorheen beperkt was tot 32 km/u. Het dak plooit in 19 seconden in de koffer, waar dat in het vorige model nog 25 seconden was. Het ligt even snel ook weer op z’n plaats. Achter het stuur raken we snel onder de indruk van audio-installatie van Naim met zijn vermogen van 2.200 Watt om 18 luidsprekers en een subwoofer in de stoelen te voeden. Een optie van 6.500 euro weliswaar, en dat is nog exclusief BTW. Je voelt het effect echt, dit is wat ze bedoelen met de muziek te laten doordringen tot diep in je ziel. Met een bijkomende verwarming voor de hals en zelfs verwarming aan de armsteunen, het stuur en de klassieke verwarmde stoelen, begin je ineens hardop te dromen van het jaar rond cabriorijden.

Pareltje van een scherm

Gallerij: Test Bentley Continental GT CabrioletMaar dé attractie in het interieur van de Bentley Continental GT is toch het roterende multimediascherm met zijn drie mogelijkheden. Deze optie van 4.700 euro (exclusief BTW) is een kunststukje op zichzelf. Hierbij kan je ofwel kiezen voor het multimediasysteem met 12,3” scherm, ofwel voor een rustiger omgeving met slechts drie klassieke instrumenten (thermometer, kompas en chrono), ofwel helemaal niets indien je geen boodschap hebt aan al die schermen en aan het zo al te jachtige leven. Relax. We houden enorm van deze filosofie. Eigenlijk begrijpen we zelfs niet goed waarom hier nu pas iemand aan gedacht heeft.

Perfecte positionering

Gallerij: Test Bentley Continental GT CabrioletHet onderstel van de nieuwe Bentley Continental GT moest op dieet en kreeg een regime van aluminium opgelegd. Dat is niet alleen 20 procent lichter, maar het verhoogt ook de torsiestijfheid met 5 procent. Toch blijft het gewicht nog steeds hoog: 2.414 kilogram. Dat laat zich in de praktijk ook voelen. Wel is de gewichtsverdeling gevoelig verbeterd. We gaan van een verdeling 69/31 tussen voor- en achterkant naar 55/45. Hierdoor kan je beter genieten van de W12 biturbo met 635 pk en vooral, met 900 Nm koppel tussen 1.350 en 4.500 opm. Nobel, en vooral: met een bedwelmend charme. Motoren als dit moeten we nu koesteren, want lang zullen we er niet meer van kunnen genieten.

Gallerij: Test Bentley Continental GT CabrioletBentley heeft hem nochtans helemaal aan de noden van de tijd aangepast, met cilinderuitschakeling. Volgens de WLTP-testmethode verbruikt hij gemiddeld 12,3 l/100 km, en dat verbruik zagen we ook op de boordcomputer verschijnen. Bovendien kan hij prestaties voorleggen die tot de verbeelding spreken: 0 naar 100 km/u in minder dan 4 seconden en een topsnelheid van 333 km/u, met het dak open. Zo snel zijn we niet gegaan, maar we kunnen wel zeggen dat je met 160 km/u nog moeiteloos kan converseren met je passagier dankzij het windnet. Alleen kan je volop genieten van dit weldadige interieur dat de vergelijking doorstaat met een concertzaal.

Kortom, de Bentley Continental GT cabrio heeft er een fan bij. Ook al is hij niet de stilste, niet de meest dynamische, maar tussenin bekleedt hij een perfecte positie. Jammer dat de prijs zo hoog ligt, en dat ook de opties duur zijn. Die moet je nog bovenop de stevige basisprijs van 235.345 euro tellen.

Gallerij: Test Bentley Continental GT Cabriolet

Bentley Continental GT Cabriolet W12
Motor: W12 turbobenzine, 5.950 cc
635 pk bij 6.000 opm
900 Nm bij 1.350 – 4.500 opm
0-100 km/u: 3,8 sec
Top: 333 km/u
Verbruik (WLTP): 12,3 l/100 km
Testverbruik: 14 l/100 km
CO2: 280 g/km
Prijs: 235.345 euro

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.