Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Mazda MX-5 180

Test: Mazda MX-5 180

Geen facelift nodig

14.03.2019

Indien u zoals ons weinig notie hebt van de tijd die voorbijgaat, dan zal u net als ons verbaasd zijn over het feit dat de huidige generatie Mazda MX-5 binnenkort alweer 4 jaar oud is. We zouden dus denken: tijd voor een facelift.

Gallerij: Test Mazda MX-5 180Doorgaans durven we constructeurs al eens verwijten dat ze te discreet omspringen met die facelifts, maar hier willen we Mazda uitdrukkelijk bedanken om niets, maar dan ook echt eens niets te hebben gewijzigd aan het design van de Mazda MX-5. Tijd lijkt bovendien geen vat op hem te hebben. Hoewel de auto op technisch vlak nog niet is verouderd, hebben de ingenieurs toch enkele verbeterpunten gevonden.

Grote maten welkom

Gallerij: Test Mazda MX-5 180Bij de aanpassingen is er een op het eerste gezicht klein detail, maar het maakt een groot verschil. Het stuur was al regelbaar in de hoogte, maar is dat nu ook in de diepte. In een klein interieur als dat van de Mazda MX-5 is dat erg belangrijk want zo kunnen ook (erg) lange bestuurders een goede houding achter het stuur vinden. Dat is cruciaal in een roadster die zoveel nadruk legt op rijplezier.

De Mazda MX-5 2019 is ook wat bijgespijkerd op technologisch vlak, want hij beschikt nu ook over Android Auto en Apple Car Play, en noodremassistentie in stadsverkeer, autonoom remmen bij het achteruitrijden, verkeersbordherkenning, enzovoort.

184 pk

Gallerij: Test Mazda MX-5 180Over naar de serieuze zaken: Mazda heeft beide beschikbare motoren aangepast. Voor de 1.5 is dat heel beperkt: in plaats van 131 pk heeft hij nu 132 pk, en van 150 Nm gaat hij naar 152 Nm. In het geval van de 2.0 die we hier testen, zijn de wijzigingen groter. Het vermogen klimt van 160 pk naar 184 pk, terwijl het koppel is opgetrokken naar 205 Nm. Dat is 5 Nm meer dan voorheen. Dat levert aantrekkelijke cijfers op. In plaats van in 7,3 seconden naar 100 te spurten, doet hij dat voortaan in 6,5 seconden. Ook de topsnelheid verbetert, van 214 km/u naar 219 km/u. Maar wat de cijfers niet weergeven zijn de wijzigingen aan luchtinlaat en uitlaat, de lichtere zuigers en lagers, de verhoogde inspuitdruk en andere aanpassingen waardoor de motor beter ademt en sneller reageert.

Gallerij: Test Mazda MX-5 180Dat gebrek aan respons was de reden waarom we bij een test in 2015 nog de voorkeur gaven aan de 1.5-motor tegenover de 2-liter. Maar nu zijn de verhoudingen gewijzigd. Omdat zowel de trekkracht als het vermogen verbeterd zijn, wint de 2-liter op alle vlakken. Met de 2-liter is de Mazda MX-5 soepeler, aangenamer voor alledaags gebruik, assertiever wanneer je er om vraagt en homogener wanneer je sportief rijdt. Voeg daar de historische kwaliteiten van de MX-5 aan toe – pluimgewicht, evenwichtig, communicatief en met een sublieme handbak – en het wordt duidelijk dat de Japanse roadster nog beter dan vroeger geworden is.

Gallerij: Test Mazda MX-5 180We zouden de 1.5 eigenlijk alleen nog weerhouden omwillen van één punt: zijn gewichtsvoordeel ten opzichte van de 2-liter. Dat aspect is niet veranderd, en je voelt dat de 2-liter wat zwaarder weegt op de vooras en dat onderstuur hier wat sneller opduikt. Al kan je dat nu wel counteren met iets meer gas dankzij de beter presterende motor, wat de achtertrein doet opleven. Daarmee vatten we het goed samen: met 184 pk is de 2-liter Mazda MX-5 een stuk speelser geworden. Wat ook net zijn bestaansreden was.

Gallerij: Test Mazda MX-5 180

Mazda MX-5 Skyactiv-G 184
Motor: viercilinder benzine, 1.998 cc
184 pk bij 7.000 opm
205 Nm bij 4.000 opm
0-100 km/u: 6,5 sec
Top: 219 km/u
Verbruik: 6,9 l/100 km
Testverbruik: 7,1 l/100 km
CO2 : 156 g/km
Prijs : 28.490 euro

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.