Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test McLaren 600 LT Spider

Test: McLaren 600 LT Spider

Een cabrio voor het circuit

14.03.2019

Met de Long Tail (LT) transformeert McLaren zijn zo al begenadigde producten in stevige circuitmonsters. En dat geldt ook voor de roadsters.

Gallerij: Test McLaren 600 LT SpiderDe McLaren 600 LT Spider moet je zien als het extreme broertje van de 570S Spider. Niet dat hij de referentie was bij het op punt stellen van de nieuwe McLaren. Nee, daarvoor keek McLaren naar de grote broer: de 675 LT Spider uit 2017. Die zag zijn tot 500 exemplaren beperkte oplage uitverkopen in recordtijd. McLaren heeft nu aangegeven dat het zijn politek herziet. De beperking geldt nu… in de tijd. Wat wil zeggen dat wie een McLaren 600 LT Spider op zijn verlanglijst heeft, nog tijd heeft tot eind 2019. Op 1 januari 2020 hoef je niet meer aan te dringen.

Light is right

Gallerij: Test McLaren 600 LT SpiderDe ware krachttoer van McLaren met deze 600 LT Spider schuilt in het feit dat het merk hem nog scherper en sneller heeft gekregen dan de 675 LT Spider… die als benchmark diende. Met 75 pk minder bovendien. Een voorbeeld: hij heeft slechts 2,9 seconden nodig om 100 km/u te halen, net als de 675 LT Spider, en zijn topsnelheid bedraagt 324 km/u.

Gallerij: Test McLaren 600 LT SpiderOm dat te bereiken hebben de ingenieurs elke overtollige gram weggesneden. Ze wonnen nog 100 kilogram ten opzichte van de 570S die als basis dient. Die winst is grotendeels toe te schrijven aan het MSO Clubsport Pack (23.310 euro extra), dat nog een pak licht carbon toevoegt. Zo leren we dat de speciale stoelen McLaren in staat stelden om nog 21 kilogram te winnen, de Trofeo-velgen snijden nog 17 kilogram weg. Zonder airco is hij ook weer 12,6 kilogram lichter en de ‘lightweight’ ophanging en uitlaat leveren elk nog een gewichtswinst op van respectievelijk 10,2 kilogram en 12,6 kilogram. Hoeveel dat uiteindelijk opbrengt? Volgens McLaren is deze gewichtskuur het equivalent van 60 pk extra.

Andere afstellingen

Gallerij: Test McLaren 600 LT SpiderWanneer we weten dat de 3.8 V8-motor 30 pk meer brengt dan de 570S, dan begrijpt u dat deze combinatie de 570S Spider bleek doet afsteken naast deze 600 Spider. Vooral omdat McLaren ook de afstellingen aanpaste om beter bij de filosofie van deze auto te passen. Nochtans stuurt McLaren ons eerst de openbare weg op om de kwaliteiten van deze roadster te leren kennen. Tot onze grote verbazing is hij bijzonder volgzaam en zelfs ronduit comfortabel.

Gallerij: Test McLaren 600 LT SpiderOp circuit gaan de instellingen in de ‘Track’ stand, en hier komt de furie boven in deze roadster. Eerlijk waar, ik heb nog niet vaak met een auto gereden die zo instant reageert op mijn bevelen. Alles, maar dan werkelijk is, gebeurt in een oogwenk, maar dan met een precisie en een gemak waardoor het rijden zelfs bij hoge snelheid natuurlijk en instinctief blijft.

Gallerij: Test McLaren 600 LT SpiderMet zijn speciaal voor hem ontwikkelde Pirelli P-Zero Trofeo-banden doet deze McLaren 600 LT Spider snel vergeten dat we met een roadster op pad zijn. Hij is evenwichtig, stijf en efficiënt. De grip is steeds verzekerd, zijn 600 pk krijgt probleemloos contact met het asfalt en de efficiëntie van zijn remmen doet ons onze rempunten elke ronde een beetje verleggen. De feeling van de auto schenkt je zekerheid. Alleen: er zijn fysieke limieten die je best niet overschrijdt, want dan toont deze knap Brit een grillig karakter.

Gallerij: Test McLaren 600 LT Spider

McLaren 600 LT Spider
Motor: V8 turbobenzine, 3.799 cc
600 pk bij 7.500 opm
620 Nm bij 5.500 – 6.500 opm
0-100 km/u: 2,9 sec
Top: 324 km/u
Verbruik: 12,2 l/100 km
CO2 : 276 g/km
Prijs: 255.000 euro

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.