Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Bericht VW I.D. Buggy

Bericht: VW I.D. Buggy

De toekomst is fun

07.03.2019

Bij de talrijke nieuwigheden van het Salon van Genève is er ook dit: een concept van een elektrische auto van VW. Een zoveelste concept? Oh nee, dit is veel meer dan zomaar een ideetje.

Gallerij: Bericht VW I.D. BuggyOp het eerste gezicht is dit gewoon maar een leuk ideetje voor een fun-auto. Gewoon zo maar iets, omdat de wereld al ernstig genoeg is en misschien wel toe is aan een verzetje… maar met weinig kans om ooit echt in productie te worden genomen. We zien wel vertrouwd klinkende cijfers in de technische fiche terug: een vermogen van zo’n 200 pk, en een batterijpack waarmee een rijbereik van 250 kilometer mogelijk is volgens de WLTP-test. Tiens, dat klinkt plots al vrij realistisch.

Te koop: onderstel

Gallerij: Bericht VW I.D. BuggyNormaal gezien stelt een constructeur zo’n dromerige concept voor met een voor iedereen veilig aanvoelende autonomie van 400 tot 500 kilometer. Waarom kijken we hier naar een veel realistischer 250 kilometer? Het antwoord is vanzelfsprekend: de verplaatsingsbehoefte met zo’n fun-voertuig als de I.D. Buggy is niet zo groot, hij hoeft niet voor woon-werkverkeer te dienen. En misschien dat de kost er ook voor iets tussenzit.

Gallerij: Bericht VW I.D. BuggyVW doet ook iets bijzonder samen met de voorstelling van deze concept: het maakt bekend dat het zijn MEB elektrisch platform ook te koop aanbiedt aan andere constructeurs. Het platform is klaar, en je kan er alle kanten mee uit. De batterijen, de motoren, de mechanische componenten, eigenlijk hoef je er alleen maar je eigen koetswerk omheen te draperen. Een beetje zoals de rijdende chassis aan het begin van de 20ste eeuw… of een beetje zoals de Kever.

Al wat je wil

Gallerij: Bericht VW I.D. BuggyInderdaad, Volkswagen lijkt de Kever op een heel andere manier te hebben heruitgevonden. Diens onderstel diende ook als basis voor talloze andere auto’s. Er zijn de variaties die VW zelf steunde of bedacht, zoals de Karmann Ghia of de T3 en de mythische T1 combi. En dan waren er de onafhankelijke initiatieven zoals de sportieve Braziliaanse coupés SP2 en Puma, de polyester creaties van het Belgische Apal, de Porsche 356 en zijn replica’s. Maar ook de echte koetswerkbouwers zoals de Aigle van de Zwitserse tak van Ghia, of de Beeskow en later de Lawrence van de Berlijnse carrossier Rometsch.

Gallerij: Bericht VW I.D. BuggyOok de buggy, in de jaren ’60 bedacht door Meyers Manx in Californië, maakte gebruik van Kever-mechaniek. De I.D. Buggy lijkt die sfeer te doen heropleven. VW heeft zelf al enkele mogelijkheden aangegeven, via de recente I.D. concepts als de I.D. zelf (compacte auto), de I.D. Buzz (bus), de I.D. Crozz (SUV) en de I.D. Vizzion (berline), die allemaal hetzelfde onderstel gebruiken. Overigens toont VW in september op het salon van Frankfurt de productieversie van de I.D.

Voor de creatieve ondernemers lijkt er zich dus een nieuwe kans aan te bieden om zich te onderscheiden.

Gallerij: Bericht VW I.D. Buggy

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.