Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Mazda 3

Test: Mazda 3

Geen plaats voor compromissen

07.03.2019

Met de nieuwe 3 brengt Mazda de koper terug naar een tijd waarin de aankoop van een auto geen mentaal bochtenwerk vereiste, of politiek correct moest zijn.

Gallerij: Test Mazda 3Vandaag is de auto voor een meerderheid van chauffeurs noch een passie, noch een bron van plezier, maar eerder een noodzakelijk kwaad. De aankoop is ingegeven door tal van rationele argumenten: de auto moet praktisch, én veilig, én zuinig, én comfortabel, én niet te duur… enzovoort.

Banaal

Gallerij: Test Mazda 3Aan de constructeurs om het schijnbaar onverzoenbare verenigd te krijgen. Waarna ze vervolgens met uitgestreken beweren dat het hen weer eens gelukt is. Het nieuwste model is – je gelooft het nooit – zowel sportief als comfortabel, mooi én praktisch én zuinig… en natuurlijk waren daar geen offers voor nodig. Humbug. Om een dergelijk evenwicht te bereiken, is een compromis onafwendbaar. En dat compromis schenkt ons banaliteit… of een SUV. De nieuwe Mazda3 maakt dit perfect duidelijk door ongegeneerd al het andere op te offeren voor een knappe vormgeving.

Gallerij: Test Mazda 3Hij zal niet bij iedereen hetzelfde in beweging brengen, maar je kan er niet omheen dat de nieuwe Mazda3 samen met de jongste Aston Martins een van de mooiste designcreaties is in het autolandschap van de voorbije jaren. Nergens anders zijn de vlakken zo mooi gebruikt, zijn de lijnen zo simpel gehouden en creëren de welving een dergelijk mooi lichtspel. Zijn proporties doen aan dieren denken. Maar je raadt het al: er valt een prijs te betalen.

Gallerij: Test Mazda 3Op het praktisch vlak scoort de Mazda3 duidelijk onder het gemiddelde. Achteraan is er nauwelijks voldoende plaats voor volwassenen, die het hoofd moeten buigen om aan boord te raken zonder builen. De vormgeving achteraan vereist dat de deuren wat ruimte moeten inboeten. De koffer is slechts 358 liter groot, wat er weinig is voor een auto van 4,46 meter lang. Wanneer we de vraag voorleggen aan Jo Stenuit, de Belg die de Europese designafdeling van Mazda leidt, krijgen we een droog antwoord terug: “Wil je een praktische auto? Koop dan een Golf.” Paf, die zit.

Wie uiteindelijk alles tegelijk wil, zal merken dat hij eigenlijk niets volledig heeft. Er was een tijd waarin dit allemaal heel eenvoudig was: wie ruimte nodig had, kocht een Volvo break. Wie vooral een mooie auto wilde, kocht een Alfa Romeo. Eenvoudiger, en het leverde ons een meer divers landschap op.

In afwachting van de SkyActiv-X

Gallerij: Test Mazda 3Schoonheid is niet het enige argument dat de nieuwe Mazda3 naar voor schuift. Hij beschikt ook over een door Mazda verfijnd onderstel: precies, efficiënt en zelfs dynamisch dankzij een achtertrein die zich goed laat voelen in de bochten. Jammer dat de keuze qua mechaniek momenteel beperkt is tot een atmosferische 2-liter benzine met 122 pk en een 1.8 turbodiesel met 116 pk. Aangename, soepele, stille en best zuinige motoren, maar geen van beide staan ze echt op het niveau van het onderstel.

Gallerij: Test Mazda 3Ze kunnen naar keuze een manuele versnellingsbak of een automaat krijgen, telkens met zes versnellingen. De leukste combinatie vonden wij de diesel met de manuele versnellingsbak. Eerst en vooral omdat de automaat de motor in slaap lijkt te wiegen, ten tweede omdat de benzinemotor pas wakker wordt vanaf 4.000 opm. De turbodiesel met zijn grotere koppel maakt een bochtig wegje aangenamer.

Gallerij: Test Mazda 3Om een net zo aangenaam sturende Mazda3 te hebben als hij eruit ziet, blijft het voorlopig wachten op de aangekondigde nieuwe SkyActiv met 190 pk. Daar konden we eerder al kort mee testrijden. Hij brengt een mix van de werkingsprincipes van een diesel, maar dan op benzine. Dit zou de prestaties van een benzine moeten brengen, in combinatie met het lage verbruik en dito CO2-uitstoot van een diesel. We komen er later nog op terug.

De nieuwe Mazda3 debuteert met een prijs van 23.990 euro.

Gallerij: Test Mazda 3

Mazda3 1.8 Skyactiv-D
Motor: viercilinder turbodiesel, 1.759 cc
116 pk bij 4.000 opm
270 Nm bij 1.600 – 2.600 opm
0-100 km/u: 10,3 sec
Top: 194 km/h
Verbruik: 5,0 l/100 km (WLTP)
Testverbruik: 5,9 l/100 km
CO2 : 131 g/km
Prijs: 25.490 euro

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.