Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Bericht: Hispano-Suiza

Bericht: Hispano-Suiza

Gedeelde opvolging

28.02.2019

Een van de meest prestigieuze merken uit het verleden lijkt zijn rentree te vieren op het komende Autosalon van Genève. Alleen: het lijkt zelfs om een dubbele rentree te gaan, een situatie die om meer uitleg vraagt.

Bericht Hispano-SuizaGallerij

Bericht Hispano-SuizaWie Hispano-Suiza niet kent: dit was tussen 1904 en 1930 een directe concurrent van Rolls-Royce. De modellen waren indrukwekkend, majestueus en ze stonden synoniem voor grenzeloze luxe. Het is dit merk dat nu opnieuw wil opstarten via twee initiatieven, het ene gebaseerd in Spanje, het andere in Zwitserland.

Zwitserland

Bericht Hispano-SuizaAan mijn linkerkant zien we de Maguari HS1 GTC, de vrucht van de Hispano Suiza Automobilmanufaktur AG. Die had al in 2010 een revival van het merk aangekondigd in de vorm van een herwerkte Audi R8. De Maguari supercar is uit het tekenpotlood van Erwin Himmel gevloeid, zelf ex-designchef bij Audi. De auto krijgt een Lamborghini V10, met twee turbo’s EN twee elektrisch gestuurde compressors waardoor hij over 1.070 pk kan beschikken. Bizar genoeg lijkt deze auto geen Hispano-Suiza naam te dragen, maar er is wel een duidelijke link. Maguari is een zwanensoort die in Zuid-Amerika voorkomt, en laat de zwaan nu net het symbool zijn van Hispano-Suiza… waarvan we de eerste letters herkennen in de benaming HS1.

“Wij zijn Hispano-Suiza”, beweert Erwin Himmel, die over de commerciële rechten op de naam beschikt voor Europa en de belangrijkste markten.

Spanje

Bericht Hispano-SuizaAan mijn rechterkant zien we de tweede uitdager die de rechten op de naam opeist: de Hispano-Suiza Carmen. Daarvan hebben we tot nog toe alleen een silhouet en een carbon structuur te zien gekregen. De Carmen is genoemd naar de kleindochter van Damià Mateu, de Spaanse financier die het merk begin 20ste eeuw stichtte met de Zwitserse ingenieur Marc Birkgit. Ook hier zien we een moderne supercar verschijnen, maar dan volledig elektrisch aangedreven.

“Wij zijn Hispano-Suiza”, zegt Miguel Siqué-Mateu al even zelfzeker. Zijn argument? Hij is de achterkleinzoon van de co-stichter van het merk.

Bericht Hispano-SuizaWie heeft nu het meest recht op de Hispano-Suiza badge? Beide eigenlijk. Of geen van beide. Als we dan toch een voorkeur moeten laten blijken, dan kiezen we voor de Carmen. Dat is volgens ons diegene die het best eer betuigt aan het Hispano-Suiza patrimonium. Bovendien ligt een elektrische auto meer in het verlengde van het avant-gardistische karakter dat het merk op zijn hoogtepunt uitstraalde. De Carmen is ook een duidelijke evocatie aan de Xenia, een sublieme auto uit 1938 waarbij de Hispano-Suiza mechaniek vervolmaakt werd met een Saoutchik-koetswerk. Maar we moeten tegelijk realistisch zijn: in beide gevallen spreken we over meer dan een miljoen euro. Wat ons niet snel een betrokken partij maakt.

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.