Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Nissan Micra 2019

Test: Nissan Micra 2019

Nissan luistert en handelt

08.02.2019

In 2017 hadden we het laatst over de nieuwe Nissan Micra. Twee jaar, dat is wel vroeg voor een mid-life facelift. Nochtans is dat net wat Nissan doet met zijn stadswagen.

Nissan legt uit dat het de afgelopen twee jaar de opmerkingen van zijn Micra-klanten verzameld heeft en de meest bekritiseerde punten aangepakt heeft met deze facelift. Wie onze eerste test van toen herleest, zal merken dat we al heel wat van die nu aangepakte punten van kritiek hadden geformuleerd.

Nieuwe uitrusting

Gallerij: Test Nissan Micra 2019Eén van onze punten van kritiek is echter niet helemaal aangepakt. Wij hadden Nissan gesuggereerd dat een Micra Nismo geen slecht idee zou zijn. Nissan stelt nu dat het commercieel geen interessante piste lijkt, maar het merk heeft er wel voor geopteerd om een meer ‘expressief’ sportief uitrustingsniveau. Dat krijgt de naam ‘N-Sport’, waarbij Nissan zich liet inspireren door andere voorbeelden zoals de Seat Ibiza FR en de Ford Fiesta ST-Line, die er dan wel sportief uitzien maar daarom nog geen zwaar sportieve prestaties moeten voorleggen.

Meer pit

Gallerij: Test Nissan Micra 2019Maar Nissan ging wel in op onze andere suggestie, dat de Micra wel het competente onderstel leek te hebben en dus zeker recht had op een motor die dit onderstel meer eer zou aandoen. En kijk, de catalogus is nu uitgebreid met nieuwe 1-liter driecilinder turbobenzinemotoren met 100 pk en met 117 pk. De 100 pk kan ofwel een manuele vijfbak, ofwel een traploze CVT-automaat krijgen. De 117 pk is uitsluitend verkrijgbaar met manuele zesbak.

Gallerij: Test Nissan Micra 2019We hebben beide getest, en zoals wel vaker gebeurt is de krachtigste variant daarom nog niet de grootste uitblinker. Natuurlijk bezorgt de 117 pk de Micra op papier de beste prestaties. We merken ook dat hij de wil vertoont om stevig uit te halen. Maar er is duidelijk sprake van een kleine wachttijd wanneer je het gaspedaal vloert. Misschien dat het alleen ons stoort, maar het is wel een tekortkoming.

Gallerij: Test Nissan Micra 2019De 100 pk heeft die tekortkoming niet. Die antwoordt meteen op een bevel van de rechtervoet, en voelt eigenlijk niet zoveel trager aan dan de 117 pk. Hij voelt lineair aan, energiek en wordt goed geholpen door de manuele vijfbak. Hij is stil op de snelweg en ondanks onze martelsessie op bergwegen bleek hij tevreden met een gemiddelde van 7,5 l/100 km. We vragen ons af of het wel de moeite loont om de meerprijs uit te geven voor een gelijkaardig uitgeruste krachtiger Micra.

Gallerij: Test Nissan Micra 2019Tot slot kon ook de CVT traploze automaat ons wel charmeren. Dat komt vooral omdat de ingenieurs er aan hebben gedacht om een software-aanpassing te doen waarmee de traploze automaat geprogrammeerde ‘versnellingen’ krijgt. Hiermee lijkt hij meer op een klassieke automaat, zoals we hem liever hebben in Europa, met iets meer dynamiek.

De nieuwe 100 pk en 117 pk Micra’s kosten respectievelijk 16.840 euro en 20.190 euro.

Gallerij: Test Nissan Micra 2019

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.