Na de hatchback eind 2017 acht Hyundai nu de tijd rijp om de i30 [...]
Eén keer kijken. Twee keer kijken. Wat is er nieuw aan de vernieuwde Volkswagen Passat? Uiterlijk niet veel, maar in technologie krijgt hij een hele upgrade. Daarbij hoort semi-autonoom rijden, aan snelheden tot 210 km/u.
Een Passat is een Passat, blijkbaar een welomlijnde formule binnen Volkswagen, maar tegelijk ook een garantie op succes. Nog deze lente verwacht Volkswagen de 30 miljoenste Passat van de band te zien rollen, waarmee hij de op één na bestverkochte VW ooit is. Alleen de Golf doet beter met 35 miljoen stuks.
Om zich met name ten opzichte van Skoda te blijven wapenen, kiest Volkswagen voor een conservatief uiterlijk, maar hi-tech onderhuids. Veel zal weliswaar optioneel blijven, maar het arsenaal dat de nieuwe VW Passat voorlegt, oogt indrukwekkend. Led-matrix lichten bijvoorbeeld, maar ook touch-bediening op het stuur. Dat is tot nog toe het voorrecht van Mercedes geweest.
Volkswagen stelt dat de Passat een nieuwe stap zet in semi-autonoom rijden. Waar dat voorheen beperkt bleef tot fileverkeer en maximaal 60 km/u, breidt VW die functie met de Travel Assist uit tot 210 km/u. Daarbij houdt de adaptieve cruise-control de afstand tot de voorliggers in de gaten en verifieert de actieve rijvakcorrectie of de auto mooi in zijn vak blijft. Je moet het stuur weliswaar nog in de hand houden, maar niet meer actief aangeven met een stuurbeweging dat je er nog bent. Vasthouden volstaat. Na 10 seconden zonder hand op het stuur begint een serie waarschuwingen, waarbij de Passat uiteindelijk autonoom tot stilstand zal komen indien de bestuurder niet reageert. De Passat houdt ook rekening met de gegevens die hij via de navigatie verwerkt om de snelheid al op voorhand op de omstandigheden af te stemmen.
Naast de klassieke motoren – allen met roetfilter – van 1.5 TSI (150 pk) over 1.6 TDI (120 pk) tot 2.0 TSI (272 pk) stelt VW ook een update van de plug-in hybride GTE voor. Die behoudt de 1.4 TSI benzine, en biedt samen met de elektrische motor maximaal 218 pk aan. De capaciteit van de batterij klimt van 9 kWh naar 13 kWh, waardoor hij volgens de WLTP-norm elektrisch tot 55 kilometer ver komt. In de praktijk moet dat toch richting 45 kilometer gaan dat je emissievrij kan rijden. In 6 uur en 15 minuten is hij volgeladen aan een gewone huisstekker. Met een wallbox wordt dat 4 uur.
VW stelt de Passat ook open voor tal van nieuwe diensten. Zo wordt het mogelijk om pakjes in de koffer van de auto te laten leveren, of parkeergeld betalen via het infotainmentsysteem. De voorverkoop start in mei, de prijzen zijn nog niet bekend.
Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".
Alfa Romeo Aston Martin Audi Bentley BMW Bugatti Cadillac Caterham Chevrolet Chrysler Citroën Dacia Dodge Ferrari Fiat Ford Honda Hyundai Infiniti Jaguar Jeep Kia Lamborghini Lancia Land Rover Lexus Lotus Maserati Mazda Mercedes-Benz Mini Mitsubishi Morgan Nissan Opel Peugeot Porsche Renault Rolls Royce Saab Seat Skoda Smart Spyker SsangYong Subaru Suzuki Toyota Volkswagen Volvo
Tweedehands Audi Tweedehands BMW Ford te koop Tweedehands Mercedes Tweedehands Opel Peugeot occasie Renault te koop VW occasie
Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.