Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Mercedes-AMG A35 4Matic

Test: Mercedes-AMG A35 4Matic

Misschien is het maar beter zo?

13.12.2018

Toen AMG zich over de vorige A-klasse boog, ging de toerenteller meteen helemaal in het rood. Deze keer is de evolutie zachter, en dat is misschien maar beter ook want je krijgt misschien wel nog meer plezier aangeboden.

De Mercedes-AMG A45 is inmiddels verdwenen. AMG bezorgde er ons de krachtige 2-liter ooit mee: 360 pk bij zijn lancering, en 380 pk na de update. Hij maakte een geluid dat bij de Apocalyps past. Echt een plezier voor liefhebbers zoals ik zelf, die er graag van proefden. Maar dan met mate.

Karikatuur

Gallerij: Test Mercedes-AMG A35 4MaticHet leed geen twijfel: diende er zich een verlaten wegje aan, of een col, dan moest de zweep erop en vloog de toerenteller richting begrenzer. Je moest voelen hoe zijn wielen zich vastbeten in het asfalt in elke bocht. De adrenalinepomp stond wijd open op zo’n moment. Maar in het leven van elke dag lag de nadruk meer op verdragen. Niet zozeer omwille van de motor, die was steeds leuk. Maar wel de harde ophanging, dat was meer een karikatuur.

Beetje

Met de komst van de nieuwe A-klasse wilde AMG verbreden met een soort van basismodel, zonder daarbij al met zoveel woorden te bevestigen of er later nog een even wilde opvolger komt als de A45. Al lijkt dat al zo goed als zeker.

Gallerij: Test Mercedes-AMG A35 4MaticOnder de motorkap van die ‘basis-AMG’ steekt nog steeds een 2-liter turbobenzine, maar dan met 306 pk en 400 Nm. Al het vermogen van de Mercedes-AMG A35 gaat naar de vier wielen, en dat via een zeventraps dubbelekoppelingsbak. De bestuurder kan kiezen uit vijf rijprogramma’s, van Slippery naar Sport+. Nieuw is dat je via het aanraakscherm die keuze kan maken, maar ook via de satellieten aan het stuur die we al eerder leerden kennen in de Mercedes-AMG C63. Zoals steeds grijpen die programma’s in op de respons van het gaspedaal, stuurrespons, gevoeligheid van het ESP, sturing van de versnellingsbak en indien aanwezig op de adaptieve demping.

Perfect gedoseerd

Gallerij: Test Mercedes-AMG A35 4MaticOnze testwagens beschikten natuurlijk over die laatste optie, wat ons meteen bij goed nieuws brengt. Ze zijn nog wel wat stugger om het sportieve werk te ondersteunen, maar zelfs in Sport+ is de ophanging niet langer een marteltuig. Is de ophanging daarom minder efficiënt? Absoluut niet. De afstelling lijkt perfect afgesteld op wat de motor te bieden heeft. En die motor heeft wel wat te bieden. Je zou je eerlijk gezegd wel wat kunnen verbazen over het feit dat een Mercedes-AMG in de pk-strijd de duimen moet leggen voor een Ford Focus RS, maar lang duurt dat niet want in de praktijk heeft de AMG A35 een stevige punch in huis.

Gallerij: Test Mercedes-AMG A35 4MaticDe motor is al vroeg beschikbaar, de versnellingsbak reageert vliegensvlug en het stuur voelt perfect aan. Goed, hij is minder flitsend uit de bocht dan de A45. Maar over een trip van 150 kilometer door de bergen, met haarspelden, links-rechts combinaties, zware remmanoeuvres en volgas siutuaties stelde hij nooit teleur. Ja, even, bij het begin. Toen we dachten dat je de motor nauwelijks hoorde. Dat is ook zo, in de ‘normal’ stand. Zo toont hij zich erg welopgevoed voor stadsverkeer zelfs. Maar wanneer je de knop vindt waarbij hij zijn keel mag schrapen, dan hoor je hem wel hoor. En het is een mooi AMG-geluid bovendien. Misschien dat echte racers hem zullen verwijten dat hij aan de weg gekleefd blijft met zijn vierwielaandrijving en dat je nauwelijks de achtertrein in beweging kunt brengen.

Gallerij: Test Mercedes-AMG A35 4MaticMaar eigenlijk blijft bij mij vooral het gevoel dat de nieuwe A35 misschien wel beter is dan de oude A45. Hij behoudt diens slechte karakter, maar je kan er wel elke dag mee uit de voeten. Misschien ligt het aan mijn leeftijd (ben je oud op 43?), maar meer dan dit hoeft het voor mij niet te zijn.

Gallerij: Test Mercedes-AMG A35 4Matic

Mercedes-AMG A35 4Matic
Motor: viercilinder turbobenzine, 1.991 cc
306 pk bij 5.800 – 6.100 opm
400 Nm bij 3.000 opm
0-100 km/u: 4,7 sec
Top: 250 km/u
Verbruik: 7,3 l/100 km
CO2 : 167 g/km
Prijs: 51.909 euro

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.