Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Audi e-tron

Test: Audi e-tron

De strijd om de stekker

05.12.2018

Audi’s eerste elektrische e-tron komt in de praktijk 320 tot 350 kilometer ver. Dat is goed nieuws, maar geen supernieuws.

Gallerij: Test Audi e-tronHet rijbereik, het eeuwige vraagstuk van de elektrische auto. En een cruciale kwestie om juist te hebben. Audi heeft de in België geproduceerde e-tron uitgerust met een groot lithium-ion batterijpack van 95 kWh tussen de wielen. Dat weegt op zich al 700 kilogram, het gewicht van de e-tron loopt leeg zelfs op tot 2,4 ton. En dat is het minder goede nieuws. In theorie komt de e-tron volgens de WLTP-meting 400 kilometer ver, maar tijdens onze test die in de ideale 25 graden verliep, was dat toch meer 320 a 350 kilometer. Voor de dagelijkse verplaatsingen volstaat dat, maar voor een auto van 82.400 euro vinden we het nu ook weer niet zo geweldig.

Waar zijn de zijspiegels heen?

Gallerij: Test Audi e-tronGeen nood, wat u ziet zijn de optionele achteruitkijkcamera’s, die de klassieke zijspiegels vervangen. Een optie, maar wel eentje die de e-tron zijn eigen karakter geeft. Zoals de vleugeldeuren van de Tesla Model X. Bovendien zijn ze meer dan een gimmick, ze maken door hun geringere luchtweerstand het koetswerk aerodynamischer. Het beeld krijg je op twee displays te zien die net boven de deurgrepen verwerkt zitten. Het beeld is ook ’s avonds bijzonder helder, maar het is wennen aan de plaatsing. Ook schakelen ze de dodehoek niet uit. Het beeld kan net als bij een klassieke spiegel versteld worden. Meer dan een gimmick, maar heus geen revolutie.

Hoe zit dat met het laden?

Gallerij: Test Audi e-tronOpzij zitten twee laadkleppen verwerkt. Aan een 150 kW Supercharger is hij in 30 minuten voor 80 procent bijgeladen. Voor lange afstanden is dat heus niet onoverkomelijk. Thuis zal je moeten investeren in een Wallbox om met een driefasenstekker met 400 Volt te kunnen laden. Dat duurt dan 8,5 uur voor een volledige laadbeurt. Aan een gewone huisstekker? Meer dan 24 uur. Bovendien zorgt Audi voor een kaart waarmee je toegang hebt tot goed 80 procent van de publieke laadpunten in Europa. De stekkers en kabels berg je op in een compartiment vooraan onder de motorkap.

Is hij beter dan Tesla?

Gallerij: Test Audi e-tronGeen twijfel aan. De Audi e-tron heeft de look & feel van een klassieke Audi. Wie een A8 of Q8 kent, voelt er zich meteen in thuis. De afwerking is tien keer beter dan bij Tesla, en hij rijdt net zo comfortabel en stil. Je raakt die bijkomende stilte snel gewoon, ze levert een grote bijdrage aan het comfortgevoel dat een elektrische auto boven klassieke wagens biedt. Snel is hij ook. De twee elektrische motoren bieden tot 355 pk en 561 Nm, met in de sportstand zelfs een boost van 402 pk en 664 Nm. Daarmee knalt hij naar 100 in 5,7 seconden. Dat is minder snel dan de ‘ludicrous’ Tesla of de Jaguar i-Pace, maar het blijft toch nog een stevige schop onder de kont hoor. De top is begrensd op 200 km/h, en door de motoren op beide assen is hij ook op de vier wielen aangedreven, wat hem recht geeft op een quattro-badge.

Geslaagd?

Gallerij: Test Audi e-tronAbsoluut, eigenlijk hebben we geen fundamentele kritiek, op zijn hoge gewicht na. Maar verder kan hij de dagelijkse verplaatsingsbehoeften net zo goed invullen als een TDI of een TSI. Maar door zijn hoge prijs zullen mensen hem in het begin vooral om economische reden kopen. Hij blijft nog een jaar voor 120 procent in te brengen, en vanaf 2020 nog steeds voor de volle 100 procent. Eigenlijk maait Audi Tesla nu het gras voor de voeten… en zullen vele andere klassieke merken dat vanaf nu ook beginnen doen.

Gallerij: Test Audi e-tron

Audi e-tron
Motor: 2 elektrische motoren (vooras, achteras)
355 pk (402 pk boost)
561 Nm (664 Nm boost)
0-100 km/u: 5,7 sec
Top: 200 km/u
Verbruik: niet bekend
Testverbruik: 28,5 kWh/100 km
CO2: 0 g/km
Prijs: 82.400 euro

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.