Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Audi Q3

Test: Audi Q3

Er verandert iets

10.10.2018

We zagen al een eerste timide aanzet met de Q2, dat werd duidelijker met de A1. Maar nu met de Q3 wordt echt duidelijk dat Audi wat doet aan de kritiek.

Gallerij: Test Audi Q3Bij andere modellen zoals de nieuwe A6 is het minder duidelijk. Maar we hebben het over de kritiek dat Audi’s design al jaren bevroren lijkt. En Audi was die kritiek blijkbaar beu gehoord. Dat leiden wij toch af uit de nieuwe Q3, die een echte evolutie brengt. Een evolutie volgens Audi, dus allerminst een revolutie. Maar er zit duidelijk schot in de zaak.

Uit zijn schelp komen

Gallerij: Test Audi Q3We zien meer uitgewerkte oppervlakten, een expressiever gezicht, een meer gespierd profiel… kortom een Audi Q3 die uit zijn schelp komt. En we kunnen die uitdrukking bijna figuurlijk nemen, want de vormen van de Q3 zijn niet langer rond en zacht. Deze Audi Q3 lijkt echt op zoek naar een uitdrukking. Krijgt hij daarom een award voor sexappeal? Dat is misschien een brug te ver. Maar zelfs voor iemand zoals ik, die al lang niet meer naar een Audi omkeek, is dit een zeer geapprecieerde nieuwe ervaring.

Gallerij: Test Audi Q3Het interieur verrast minder. Hier herkennen we meteen de nieuwe stijl die Audi introduceerde in de A6. Maar ook hier vinden we deze echt gestylede interieurs best knap, en een hele verbetering ten opzichte van de naakte en te cleane interieurs die Audi de afgelopen jaren kenmerkten.

Praktisch ontdekken we een in de lengte met 10 centimeter gegroeide Q3, waarvan 7,8 centimeter aan bijkomende wielbasis. Dat geeft meer binnenruimte, en dat merk je vooral op de achterbank. Een achterbank die je kan verschuiven, waarbij je dus kan opteren voor meer of minder koffer. En met 530 liter heb je al een stevig minimumaanbod in de koffer. Ideaal voor de vakanties.

"Vorsprung durch dinges"

Gallerij: Test Audi Q3Zoals in elke nieuwe Audi komt er ook in de Q3 steeds meer technologie aan te pas. En zoals steeds bij Audi zou de opsomming te veel ruimte in beslag nemen. Bij de belangrijkste nieuwigheden voor de Q3 halen we alleen het volledig digitale dashboard aan, de intelligente cruise-control, de actieve rijvakassistent, de regelbare ophanging, de vereenvoudigde stembediening en de led-matrix koplampen die de grootlichtfunctie kunnen blijven gebruiken zonder dat ze tegenliggers verblinden. Iets wat je in een A8 verwacht. Maar de Q3 wil zich dus tonen als een echte Audi. Maar zoals steeds bij de Duitse premium-constructeurs hangt daar een prijskaartje aan vast.

Niet als voorheen

Gallerij: Test Audi Q3De mechanische catalogus van de Q3 zal later nog worden uitgebreid, maar bestaat voorlopig uit slechts vier motoren. Er zijn drie benzinemotoren, met 150 pk, 190 pk en 230 pk en een TDI met 150 pk. Het merendeel komt met zeventraps dubbelekoppelingsbak, de TDI kan in optie vierwielaandrijving krijgen. Bij de TFSI 190 pk en 230 pk is die standaard.

Het eerste wat ons opvalt achter het stuur, is dat Dieselgate een gevolg heeft in de nieuwe modellen. Want waar voorheen zowel de TDI- als de TFSI-motoren voor een stevige duw zorgden vanaf 1.500 opm, is dat effect weg in de nieuwe motoren. Het is duidelijk dat ze aan de uitstootnormen moeten voldoen, en je moet dus tot 2.000 opm wachten vooraleer ze ontwaken. De TFSI met 230 pk vormt de uitzondering.

Gallerij: Test Audi Q3We hebben goed nieuws ook, want de Q3 beschikt over een duidelijk competentere voortrein. Waar de Q3 vroeger op veilig speelde en voor onderstuur opteerde, blijft de Q3 nu aan het asfalt plakken. Hij is nog geen Jaguar, maar je moet hem nu al echt provoceren om hem grip te doen verliezen. Toch blijft de nieuwe Audi Q3 comfort vooropstellen. Maar de rustige bestuurder die zich af en toe eens wil ontspannen, zal zich nu beter kunnen uitleven met de Q3. Een uitstekend compromis dus: zo braaf als we van Audi gewend zijn, maar toch ook met een stout kantje.

Gallerij: Test Audi Q3

Audi Q3 35 TFSI
Motor: viercilinder turbobenzine, 1.498 cc
150 pk bij 5.000 – 6.000 opm
250 Nm bij 1.500 – 3.500 opm
0-100 km/u: 9,2 sec
Top: 207 km/u
Verbruik: N.B.
Testverbruik: 6,5 l/100 km
CO2: N.B.
Prijs: 32.500 euro

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.