Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Suzuki S-Cross 1.4 Turbo

Test: Suzuki S-Cross 1.4 Turbo

Meer ‘nieuwe auto’ dan facelift

08.02.2017

Je hebt constructeurs waar je de facelift nauwelijks van zijn voorganger kan onderscheiden. En dan heb je Suzuki, dat het heeft over een facelift, maar wel zowat de hele auto wijzigde.

Gallerij: Test Suzuki S-Cross 1.4 TurboSuzuki is te bescheiden. Of misschien siert die houding het merk des te meer? Want eigenlijk is dit toch wat een facelift hoort te zijn, een doorgedreven verandering op verschillende fronten van een bestaand model.

Assertiever

Gallerij: Test Suzuki S-Cross 1.4 TurboLaten we het hierbij eerst hebben over het gewijzigde uiterlijk van de Suzuki S-Cross. Wij hebben het al vaak gehad over de in onze ogen beperkte inspiratie die Suzuki laat blijken wanneer het over design gaat. Maar deze keer hebben de designers wijzigingen aangebracht die de S-Cross een nieuw karakter geven. Van braaf en anoniem, wordt hij agressiever en zelfzeker. Met auto’s is dat als met mensen: je raakt sneller overtuigd van iemand die zeker is van zichzelf. Maar om de S-Cross nu meteen sexappeal toe te dichten, dat is misschien een brug te ver. Maar Suzuki lijkt in elk geval wat meer inspiratie te hebben aangeboord.

Gallerij: Test Suzuki S-Cross 1.4 TurboHet interieur is eveneens aangepakt. Niet in detail, maar Suzuki maakte wel van de gelegenheid gebruik om het jongste infotainmentsysteem van het merk een plaats te geven. Dat is overigens standaard, behalve op èèn uitrustingsniveau. In een volgende stap kan Suzuki de integratie van Apple Car Play en Android Auto voorzien. Nu is er slechts een MirrorLink, die niet werkt met elk type smartphones. Samen met nog iets meer verbindingsmogelijkheden, kan Suzuki op dezelfde hoogte komen als zijn concurrenten.

Samengevat is de Suzuki S-Cross dus leuker voor het oog, nog steeds bijzonder ruim voor zijn afmetingen en moderner. Een goed begin.

Turbo voor iedereen

Maar Suzuki is dus verder gegaan dan alleen het esthetische. De compacte crossover krijgt een bijna volledig nieuw motorenaanbod. Eigenlijk blijft alleen de 1.6 diesel met 112 pk zoals we hem kennen. De oude, atmosferische 1.6 is vervangen door een reeks moderne turbobenzines: de 1.0 driecilinder Boosterjet met 112 pk en de 1.4 viercilinder Boosterjet met 140 pk.

Gallerij: Test Suzuki S-Cross 1.4 TurboWe konden de 1.4 testen in combinatie met een manuele zesversnellingsbak en de AllGrip-vierwielaandrijving. Een combinatie die onze liefde voor dit merk alleen maar versterkt. De motor voelt krachtiger aan dan de 140 pk en 220 Nm (bij 1.500 opm) die Suzuki opgeeft, wat goed nieuws is voor een onderstel dat bij zijn debuut in de S-Cross al leuk was: licht en dynamisch sturend. We waren al onder de indruk van het rijgedrag van de Suzuki S-Cross, die nu een motor krijgt die echt zijn onderstel ondersteunt en flatteert. Hij is nu echt ‘fun’. Zeker met de vierwielaandrijving en zijn Sport-modus (die ingrijpt op de respons van het gaspedaal) die de perfecte grip garandeert, zelfs al kom je als een hooligan uit de bocht. De ingenieurs bij Suzuki zijn echt, echt goed.

Gallerij: Test Suzuki S-Cross 1.4 TurboMaar dit wil niet zeggen dat alles perfect is. Zo lijkt de 1.4 nog èèn van de weinige moderne turbomotoren die wat last heeft van een ‘turbogat’. Geen ‘ofwel alles, ofwel niks’ zoals een BMW 2002 Turbo dat kent, maar op een moment dat de constructeurs er alles aan doen om hun turbo’s bij zowat elk toerental te doen blazen, is het toch even opkijken wanneer blijkt dat deze turbo even tijd nodig heeft om op adem te komen.

Ook het stuurgevoel kan volgens ons beter en natuurlijk, terwijl ook het verbruik hoog lijkt te liggen voor dit soort auto (meer dan 7 l/100 km op de snelweg) met vierwielaandrijving. Al blijft de eindbalans erg positief: Suzuki weet hoe het erg leuk rijdende auto’s aan de man moet brengen.

Gallerij: Test Suzuki S-Cross 1.4 Turbo

Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet
Motor: viercilinder turbobenzine, 1.373 cc
140 pk bij 5.500 opm
220 Nm bij 1.500 opm
0-100 km/u: 10,2 sec
Top: 200 km/u
Verbruik: 5,2 l/100 km
Testverbruik: 7,5 l/100 km
CO2: 127 g/km
Prijs: 26.299 euro

 

Salon van Genève 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Genève 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.