Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Reportage Alfa Romeo Accademia di Guida

Reportage: Alfa Romeo Accademia di Guida

Wanneer Alfa aan zijn imago werkt

31.12.2018

Alfa Romeo is opnieuw een merk dat waarde hecht aan achterwielaandrijving, zoals in de grote dagen van weleer. Om helemaal de strijd aan te binden met de Duitse concurrentie, opende Alfa Romeo een wat bijzondere school.

Gallerij: Reportage Alfa Romeo Accademia di GuidaWe mochten dus terug naar de schoolbanken, die zich in het hart bevinden van het ontwikkelingsprogramma van Alfa Romeo (en bij uitbreiding het merendeel van de producten uit de FCA-groep): het testcircuit van Balocco in Noord-Italië. Het is hier dat vanaf 2019 de Europese klanten van Alfa Romeo naar de ‘Accademia di Guida’ kunnen.

Testpiloot

Gallerij: Reportage Alfa Romeo Accademia di GuidaHet bijzondere aan deze rijvaardigheidsopleiding is dat ze sportief rijden combineert met technische workshops. Het objectief is de klanten beter de technologie te doen begrijpen die achter de Giulia en de Stelvio schuilgaat, om er vervolgens op het circuit maximaal gebruik van te kunnen maken. Op een moment waarop persvoorstellingen steeds meer een op multimedia gericht gebeuren worden, vinden we dat een aangename aanpak.

En driften maar

Gallerij: Reportage Alfa Romeo Accademia di GuidaConcreet verloopt een stagedag over vier onderdelen, gelinkt aan de autotechniek: overbrenging, remmen, ophanging en banden. Om te beginnen konden we testen wat dat geeft wanneer je al slippend het verschil leert kennen tussen de Q2 achterwielaandrijving met Active Torque Vectoring differentieel in de Giulia Quadrifoglio en de Q4 vierwielaandrijving in de Stelvio Quadrifoglio. Die laatste is één van de leukste vierwielaandrijvers op de markt.

Eerst is er een theoretische uitleg van enkele minuten, en vervolgens kunnen we experimenteren op een cirkel wat de verschillen zijn met alle rijhulpen uitgeschakeld. Dan merk je hoe beide technieken anders werken. De snelheid blijft laag, maar het plezier is er niet minder om.

Veel circuitkilometers

Gallerij: Reportage Alfa Romeo Accademia di GuidaHet overbrengingsonderdeel buiten beschouwing gelaten, vinden alle praktische ateliers plaats op de piste van Balocco. Sommige stukken doen denken aan de circuits van Monza en Zandvoort. Met andere woorden: dit is een perfecte mix van technische stukken en erg snelle passages. Elke leerling achter het stuur krijgt een professionele piloot naast zich, die vaak een indrukwekkend palmares kan voorleggen. Alfa Romeo heeft besloten om geen half werk te leveren in zijn academie. Je kan ook alle beschikbare versies van de Giulia en de Stelvio testrijden, van de basisdiesels tot de 510 pk sterke Quadrifoglio.

Gallerij: Reportage Alfa Romeo Accademia di GuidaHet laat je toe om vast te stellen dat wat rijdynamiek betreft Alfa Romeo ongeacht de motorisatie opnieuw de aansluiting vindt met de andere premiummerken. Het bewijs zie je in de technologie, zoals het brake by wire-systeem bijvoorbeeld. Dit systeem wordt al enkele jaren in F1 gebruikt, en het verbreekt elke fysieke verbinding tussen het rempedaal en de remmen. Dat laat toe om de noodzakelijke elementen in een kleinere en lichtere (-4 kilogram) box te installeren, terwijl het remgevoel optimaal is en aangepast aan de omstandigheden blijft, of dat nu in fileverkeer is of tijdens sportief rijden.

Ja, in de Accademia di Guida leer je nog eens iets bij. Wie gebeten is door Alfa Romeo, heeft er baat bij dit eens te komen beleven.

Meer info via de Alfa Romeo-verdelers.

Gallerij: Reportage Alfa Romeo Accademia di Guida

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.