Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Interview: Volvo-CEO Hakan Samuelsson – “Al onze elektrische auto’s moeten 500 kilometer ver kunnen”

We schuiven aan tafel met een zeer ontspannen Volvo-CEO. Hakan Samuelsson heeft net vrijgegeven dat Volvo in 2015 zijn winst verdriedubbelde naar 698 miljoen euro. “En in 2016 gaan we nog beter doen.”

Volvo heeft de wind in de zeilen. De verkoop piekte voor het eerst boven 500.000 wagens, op weg dus naar de 800.000 die de Chinese eigenaar Geely voor 2020 vooropstelde. Bovendien verdient Volvo meer per verkochte auto. De winstmarge steeg van 1,5 % naar 4%. De CEO is tevreden dus. “In 2016 kunnen we nog beter doen.”

Baart de crisis in China u dan geen zorgen?

“De markt heeft zich naar het einde toe goed herpakt. In het laatste kwartaal van 2015 hebben we een groei opgetekend van 10 procent. Die groei heeft zich ook in januari doorgezet, dus wat dat betreft heb ik er wel vertrouwen in.”

Welk rijbereik hebt u voor ogen voor uw eerste volledig elektrische auto in 2019?

“Je moet het rijbereik hebben dat mensen van een gewone auto verwachten. Daar heb je de batterijen voor nodig. We hebben een goede Koreaanse partner gevonden voor de batterijen, terwijl Siemens de motor voor onze elektrische auto zal leveren. We hebben een rijbereik voor ogen van ongeveer 500 kilometer, hetzelfde wat je van een benzinewagen kan verwachten. De elektrische Volvo moet veel kunnen worden ingezet en makkelijk op te laden zijn. Met snelladen moet je hem kunnen ‘tanken’ in dezelfde tijdsspanne als een gewone auto.”

Intussen moet u het hebben van plug-in hybrides, Twin Engines bij u. Vreest u niet dat nieuwe verbruikstests hen moeilijker te verkopen maakt?

“Wanneer je batterijcapaciteit hebt om elke dag 50 kilometer uitstootvrij te rijden, dan zullen die elke dag gebruikt worden. Vijftig kilometer die brandstof vervangen dus, los van gelijk welke verbruikstest. Wanneer jouw dagelijkse verplaatsing 100 kilometer is, dan halveer je met onze hybrides jouw dagelijkse CO2-uitstoot. Dat blijft hoe dan ook overeind en blijft een sterk argument voor onze Twin Engine. Zeker in vergelijking met een diesel, waar je maar 20 procent beter doet dan met een benzinemotor. Er zijn nog twee andere argumenten, naast het milieu-aspect, die het commercieel succes verklaren. Er zijn goede prestaties, je vervangt eigenlijk een 6- of een 8-cilindermotor. Je hebt de acceleratie, en ten tweede krijg je vierwielaandrijving aangeboden. Deze argumenten maken je minder afhankelijk van subsidies. Wij geloven niet in een product dat alleen te verkopen valt met behulp van overheidssteun, dat is een doodlopend straatje. Twin Engine is daarom een interessante brug naar de toekomst.”

De Twin Engine heeft u marktleider gemaakt in het plug-in hybridesegment. Maar er zijn steeds meer kapers op de kust. Gaat u de leidersplaats verdedigen?

“Dat is toch onze ambitie. Al onze auto’s zullen een Twin Engine krijgen. Tien procent in de verkoop is onze minimumdoelstelling voor de Twin Engine in de verkoop in 2020. Al denk ik zelf dat het potentieel nog hoger is. Nu halen we hogere percentages op de XC 90, bijna 20 procent. Maar dit is de beginfase, dus het zou me niet verbazen mocht dit aandeel later zakken. Voor mij is het wel een indicatie dat dit een zeer interessant concept is voor onze klanten. Wanneer we enkele jaren geleden nog best nerveus waren om de stap naar uitsluitend viercilindermotoren te zetten, zijn we nu erg zeker dat dit de juiste beslissing was. Anderen zullen ons voorbeeld volgen.”

Op het compacte platform (CMA) plant u de nieuwe V40, V40 Cross Country en XC 40. Komen er nog meer Volvo’s op die basis?

“Ja, de line-up zal worden uitgebreid met nog minstens één ander model. Andere pistes overlopen we nog, maar één ding staat nu al vast: we zullen geen nieuw model onder de V40 positioneren zoals we met de C30 gedaan hebben. Alle nieuwe compacte modellen zullen in Gent worden gebouwd.”

Komt er ook een V90 Cross Country?

“Ja, maar in een latere fase. Ik kan nu nog niet zeggen wanneer hij komt.”

Delen uw werknemers mee in deze mooie winstcijfers?

“We hebben al lang een bonussysteem voor al onze werknemers. Dat is gelinkt aan verkoopsvolume, marktaandeel en winstmarge. Het is logisch dat wanneer het resultaat van een bedrijf verbetert, er ook wat richting werknemers vloeit. Over het precieze niveau van die bonus ga ik niet in detail treden, alleen dat die dezelfde is voor elke werknemer, inclusief het management.”

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

opel frontera 479

Nieuw: Opel Frontera is terug als compacte stoere SUV (2024)

Autonieuws
P90545211 highRes rimac-technology-cam

BMW’s nieuwste batterijenpartner is… Rimac!

Autonieuws
BRZ-Cup-CAR-BASIC 01

Subaru BRZ Cup Car kost amper 22.500 euro… in Japan

Autonieuws
Ontdek meer