Salón de París 2010
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Interview Saab-eigenaar Victor Muller

Interview: Saab-eigenaar Victor Muller

“Saab kan nu naar zijn eigen filosofie werken”

16.10.2010

Net voor het autosalon van Parijs, inviteerde Saab een schare journalisten naar thuisbasis Trollhättan. Om aan te kondigen dat we ons binnenkort aan BMW-motoren in Saabs mogen verwachten. AutoScout24 sprak met de nieuwe Saabbaas, Victor Muller.

Nu Saab de banden met GM steeds verder doorknipt en stilaan aan de ontwikkeling van een eigen model kan werken, is er nood aan nieuwe leveranciers. Samenwerkingen zijn noodzakelijk want kleine constructeurs kunnen nauwelijks eigen platformen en motoren bouwen.

Als eerste leverancier kwam BMW uit de bus en dat werd dus in Zweden met grote trom aangekondigd. “Saab is erg blij met BMW-motoren; dit zal de klanten meer vertrouwen geven in onze producten. De 1.6 turbomotor zal worden gebruikt in de toekomstige 9-3. Die is voorzien voor oktober 2012 en zal ook het intelligente motorbeheer en de start/stop-technologie overnemen”, weet de Nederlandse Saabbaas en Spykereigenaar Victor Muller.

Victor MullerZal Saab ook BMW-diesels gebruiken?

Muller: “Op dit ogenblik zijn er enkel afspraken rond de 1.6 turbomotor op benzine. Maar het spreekt voor zich dat we ook dieselmotoren nodig hebben. Het zou kunnen dat die ook van BMW komen, maar dat is nog niet beslist. We zijn vandaag erg blij met deze samenwerking.”

In hoeverre is het verkoopsucces van de 9-5 bepalend voor de ontwikkeling van de volgende 9-3?

Victor Muller“In het businessplan dat we hebben gemaakt, was de nieuwe 9-3 vanaf het begin opgenomen. Het is duidelijk dat een jong bedrijf niet vanaf dag 1 winst kan maken, maar we hebben sterke aandeelhouders. We hebben realistische targets gesteld en we hopen in 2012 winstgevend te zijn. We plannen eerstdaags ook een beursgang in Stockholm. Dat laat even op zich wachten omdat we een dubbele naam (Spyker - Saab) willen vermijden. Op 29 oktober zullen we overigens onze resultaten bekend maken. De jongste maanden gaat het prima met de verkoop van de 9-5, vooral Zweden doet het erg goed. Enkel in de VS hebben we nog veel werk, want daar zijn heel wat mensen die denken dat Saab dood is.”

Zijn er ook andere plannen met BMW, bijvoorbeeld voor het kleinere retromodel waarvan eerder sprake was?

“Voorlopig moeten we ons aan het businessplan houden. Dat betekent de doorstart in Trollhättan, de productie van de 9-5, de lancering van de 9-4 X en de ontwikkeling van een nieuwe 9-3. De 9-2 is een plan voor de toekomst en ja, BMW is daar een mogelijke partner. Maar we sluiten niets uit. Kijk, de Saab 9-3 is 13 jaar oud en moest voor elk onderdeel shoppen in de rekken van GM en dat leidde tot een identiteitscrisis. Vandaag is Saab een constructeur die een eigen design maakt en op de markt kan zoeken naar de ideale leveranciers. Die onderdelen moeten in de Saabfilosofie passen en BMW is in deze een eerste stap maar there’s more to come.”

Victor Muller

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.