Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Interview Mini Sebastian Mackensen

Interview: Mini Sebastian Mackensen

“Diesel weg? Daar is op dit moment geen sprake van”

01.02.2018

In de marge van het autosalon van Brussel spraken we Mini’s senior vice-president Sebastian Mackensen. Diesel mag dan op zijn retour zijn, “op dit moment is er bij ons geen sprake van het schrappen van diesel, er is veel te veel vraag naar.”

Brexit neemt vast momenteel veel van uw tijd in beslag. Zou u in procent kunnen uitdrukken hoe groot de kans is dat de Mini-productie uit het Verenigd Koninkrijk zou verdwijnen?

Gallerij: Interview Mini Sebastian Mackensen“Er zijn geen concrete plannen omonze productie uit het Verenigd Koninkrijk weg te halen, waarbij ik vooral ‘concrete plannen’ wil benadrukken. Dus ik ga me ook niet wagen aan percentages. Maar we bekijken vanzelfsprekend van dichtbij hoe Brexit evolueert. Je mag niet vergeten dat Groot-Brittannië onze grootste volumemarkt is, en dat we er ook voor BMW productiefaciliteiten hebben. Andere mensen in onze groep zijn echter de specialisten wat wetgeving en dergelijke betreft. Ik hou me meer met het product zelf bezig en de verkoop. Ik moet dus niet elke dag met Brexit bezig zijn.”

Kijkt u dan nu naar de nieuwe Mini-achterlichten met de Union Jack en denkt u: hmmm, misschien was dit toch niet zo’n goed idee?

Gallerij: Interview Mini Sebastian Mackensen“… Nee, dit is een goed idee hoor. Ik denk niet dat de perceptie rond het Verenigd Koninkrijk de komende jaren veel zal veranderen bij het publiek. Misschien zijn er wel veel mensen die zich vragen stellen welke kant het uit gaat, maar hoe dan ook blijft het Verenigd Koninkrijk een groots land dat tot de verbeelding zal blijven spreken.”

Sinds 2001 is de verkoop van Mini verdubbeld van 100.000 stuks per jaar naar 200.000 exemplaren. Hoe ziet u de evolutie in de komende vijf tot tien jaar?

Gallerij: Interview Mini Sebastian Mackensen“In de huidige tijdsgeest is dat al erg ver vooruitblikken. We zullen steeds nieuwe groeimogelijkheden hebben met Mini, maar ik heb het dan wel over organische groei. We zullen onze verkoopprestaties nog continu verbeteren, in samenspraak met onze dealers. Maar er komen ook andere kanalen open, waarbij we onder meer naar de fleetsector kijken. Mini stond voorheen niet echt op de radar van fleetmanagers. We waren een lifestyleproduct, en dat werd bij bedrijven over het hoofd gezien. Maar de voorbije jaren hebben we daar meer en meer succes gekend. In België konden we zo goede resultaten in de fleetmarkt voorleggen, misschien net omdat we een fun product hebben, maar ook omdat we een goed imago uitstralen voor het bedrijf in kwestie. Ik ken niemand die Mini haat. De reacties zijn steeds emotioneel. Met nieuwe varianten als de Clubman en de plug-in hybrid en met toekomstige opportuniteiten zie ik ons nog stevig groeien in de fleetmarkt in Europa. Ik kan daar geen precieze cijfers op plakken, omdat cijfers een gevolg van een beleid moeten zijn. Ze mogen geen doel op zich zijn.”

Raakt de verminderde populariteit van diesel u even hard als andere merken?

“Bij ons ligt dat anders. Mini is typisch al veel minder een dieselmerk dan andere merken, en we hebben erg goeie benzinemotoren in het aanbod. Bij sommige merken draait de verkoop voor 70 tot 80 procent rond diesel, bij ons is dat veel minder het geval. Maar omdat we willen aanbieden wat de klanten vragen, is er nog geen sprake van dat diesel bij ons verdwijnt. De vraag naar diesel is te groot. We hebben hoogtechnologische dieselmotoren en zijn bovendien een onbeschreven blad wat de ‘issues’ betreft die de voorbije jaren de kop hebben opgestoken.”

De Countryman staat niet bovenaan de ladder in zijn klasse. Bent u tevreden met zijn prestaties?

Gallerij: Interview Mini Sebastian Mackensen“Heel tevreden. De Countryman heeft in 2017 boven onze verwachtingen gepresteerd. Het was bovendien nog geen volledig productiejaar. Wij verwachten dat hij dit jaar uitgroeit tot de tweede meest verkochte Mini, net na de driedeurs. Hij is één van de steunpilaren van Mini en de feedback van de klanten is bijzonder positief.”

Hoe ziet u de elektrische auto evolueren?

“Het is slechts een kwestie van tijd vooraleer we de stap zetten naar meer elektrisch rijden. We hebben heel interessante bevragingen van mensen die nu een hybride hebben of elektrisch rijden. Zij geven aan dat ook hun volgende keuze elektrisch of hybride zal zijn. Ook de steden zullen alleen maar strengere regels opleggen voor auto’s. Verwacht maar niet dat die klok wordt teruggedraaid. Mini is meer een stedelijk merk. Elektriciteit zal sneller een belangrijke rol spelen in de steden dan daarbuiten, dus daar moeten wij op inspelen.”

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.