Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Interview: Jack Heuer – “Toeval deed ons logo op Steve McQueens overall belanden”

Jack Heuer (84) is de man die het logo van zijn horlogemerk legendarisch maakte door het op de overalls van F1-piloten te doen verschijnen. En op dat van acteur Steve McQueen toen hij zijn film ‘Le Mans’ draaide. “Al had dat veel met toeval te maken.”

Jack Heuer zocht als kleinzoon van de stichter van het Zwitserse horlogemerk Heuer naar manieren om de ‘business’ beter te doen draaien. Sponsoring kwam ter sprake.

Vanuit het graf

“Een vriend raadde me tijdens een partijtje golf aan om eens te gaan praten met het jonge Zwitserse talent Jo Siffert. Die zocht sponsors om F1 te kunnen gaan rijden. Ik trok naar ‘Seppi’s’ Porschegarage in Freiburg en het klikte direct. Hij deed me ter plekke mijn eerste Porsche kopen. In ruil voor een plaats op zijn overall mocht hij de opbrengst houden van horloges die hij in de F1-paddock kon verkopen. In geen tijd liep de helft van de paddock met een Heuer om de pols. Jo was een geboren verkoper."

Brands Hatch 1971

"Het ongeval in 1971 in Brands Hatch dat hem het leven kostte, heeft me enorm aangegrepen. Ik had geen zin meer om zo’n gruwelijke sport te sponsoren. Tot vlak daarop een biografie over Siffert uitkwam. Op de cover van het boek stond een foto van Siffert in overall, met ons logo groot in beeld. Zelfs vanuit het graf maakte Jo nog reclame voor ons. Het heeft me tijd gekost, maar uiteindelijk besliste ik toch om verder te gaan met autosportsponsoring.”

Le Mans

Het was ook Jo Siffert die ervoor verantwoordelijk was dat Heuer in de film ‘Le Mans’ van Steve McQueen opdook. “Daar liepen verschillende piloten rond. Iemand van de crew vroeg aan McQueen: ‘hoe wil je dat Michael Delaney er uitziet?’ ‘Als Jo’, antwoordde hij. We waren toen ook technische sponsor en leverden alle chrono’s en horloges. Voor McQueen had ik drie stuks nodig. Alleen van mijn slechtst verkopende horloge had ik drie stuks liggen: de Monaco. Grappig dat dit dankzij de film zo’n goede verkoper is geworden. Op dat moment was de Monaco wat te avant-garde.”

Ambassadeurs

“McQueen had geen zin om als wandelend reclamebord te dienen. Toen ik de set van de film bezocht, was hij erop uit getrokken. Hij wilde me niet ontmoeten. Goed, in de plaats heb ik een heerlijke lunch gehad met Elga Andersen, zijn tegenspeelster in de film. We mochten destijds alleen beelden uit de film gebruiken voor reclamedoeleinden. De rechten op het portret van McQueen met onze Monaco hebben we pas na zijn dood gekocht."

"Tijdens de periode van ‘Le Mans’ was McQueen niet bepaald een uithangbord, hij had niet de beste reputatie", zegt Heuer. "De mythe is pas na zijn dood gegroeid. Net als Jo en Ayrton Senna is hij ook na zijn dood een ambassadeur voor ons merk, omdat ze alle drie over een uitstraling beschikken die het gewone menselijke overstijgt.”

Ickx “de lieverd"

Als sponsor van Ferrari leerde Heuer ook Jacky Ickx kennen. “Echt een lieverd. Hij was ook zeer creatief en leverde ideeën aan om onze samenwerking te verbeteren. Jacky is steeds zeer attent geweest. Enkele jaren geleden belde hij me op een dag gewoon op, nadat we lang geen contact meer hadden. Hij belde om te horen hoe het met me ging.”

Heuer is inmiddels zelf een ere-ambassadeur geworden van het bedrijf. Heuer kwam dankzij TAG in Saoudische handen en werd TAG-Heuer, maar de passie voor autosport bleef. Tot vandaag blijft TAG Heuer sponsoren in de F1, nu bij Red Bull.

"Al vind ik de sport wel veranderd, het draait te veel om geld. Ik volg de F1 nog wel, maar meer vanop een afstand. De piloten van toen waren ook anders, ze hadden voor de race hun testament klaar. Zo’n mensen zie je vandaag de dag niet meer.”

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

opel frontera 479

Nieuw: Opel Frontera is terug als compacte stoere SUV (2024)

Autonieuws
P90545211 highRes rimac-technology-cam

BMW’s nieuwste batterijenpartner is… Rimac!

Autonieuws
BRZ-Cup-CAR-BASIC 01

Subaru BRZ Cup Car kost amper 22.500 euro… in Japan

Autonieuws
Ontdek meer