zonder beelden
AutoScout24
AutoScout24 Magazine

Artikel gepubliceerd op 06.06.2019

ww2.autoscout24.be/nl-be?article=652266

Bericht: BMW M8

Zowel coupé als cabrio

Na de M850i pakt BMW uit met een nog sportievere versie van zijn 8-reeks: de M8. Die mag meteen als coupé of als cabrio de weg op. De V8 is goed voor minstens 600 pk.

Minstens 600 pk, want we moeten een onderscheid maken tussen de gewone BMW M8 en de BMW M8 Competition. In de gewone M8 krijgt de 4.4 V8 met dubbele turbo 750 Nm tussen 1.800 en 5.600 opm en 600 pk bij 6.000 opm, met een toerentalbegrenzer die pas ingrijpt bij 7.200 opm. In de BMW M8 Competition mag het nog een beetje meer zijn, en zien we dat het maximale koppel aanhoudt tot 5.800 opm en dat hij over 625 pk beschikt bij 6.000 opm.

Tot 305 km/u

Vierwielaandrijving helpt dat vermogen aan het asfalt te houden. BMW opteert voor een achttrapsautomaat in de M8. De gewone M8 haalt al 100 km/u in een erg indrukwekkende 3,3 seconden, de M8 Competition knijpt daar nog 0,1 seconde af. Beide zijn standaard begrensd op 250 km/u, maar dat kan met het M Driver’s Package worden opgetrokken naar 305 km/u. De M8 cabrio is slechts 0,1 seconde trager.

Remgevoel aanpassen

De M8 coupé is net geen 2 ton zwaar, de cabrio gaat daar net over. In beide gevallen: veel te zwaar voor een sportwagen, al weten we van de M850i dat hij zich best goed gedraagt op circuit. De M8 krijgt dan ook een aangepaste ophanging en een specifiek remsysteem dat zelfs toelaat om het remgevoel in het rempedaal aan te passen. Optioneel kan je ook voor carbonkeramische remmen opteren.

Eind juni krijgen ze hun wereldpremière in München, op prijzen en lanceringsdata is het tot dan wachten.