zonder beelden
AutoScout24
AutoScout24 Magazine

Artikel gepubliceerd op 31.01.2019

ww2.autoscout24.be/nl-be?article=640725

Bericht: Autosalon 2019

Nieuw bezoekersrecord

Het voorbije Autosalon van Brussel wist dan 442.111 bezoekers te trekken, en dat is een record voor het ‘kleine salon’.

Deze editie was een ‘klein’ salon, wat wil zeggen dat de focus officieel op bedrijfsvoertuigen ligt en dat het minder lang loopt. Op een gewoon autosalon komen meer dan een half miljoen bezoekers af. Dit jaar vestigde het kleine salon een record met meer dan 442.000 bezoekers. Gewoon om even een parallel te trekken: op een moment dat er 75.000 mensen door Brussel trokken om te betogen voor meer klimaatmaatregelen, vergaapten zich bijna evenveel mensen in de Heizelpaleizen aan ‘koning auto’. De drukte op de Heizel was opnieuw immens, en dat bijna alle dagen van het salon.

Leid vooral niet te veel af uit die vergelijking, maar het klopt wel wat Febiac na het salon stelde: veel Belgen stellen nog duidelijk prijs op hun individuele mobiliteit. In hoeverre dat zich vertaalt in bestelbons, zien we later pas. Maar voorlopig is het zonneklaar dat de Belg gek blijft van zijn auto. Iets wat toch ook politiek moet doordringen.

Elektrisch

De omslag naar elektrisch rijden is nog niet voor morgen, maar Hyundai meldt toch een belangrijke trendwijziging. Het merk mocht bijna 250 bestelbonnen in ontvangst nemen voor zijn elektrische modellen, wat een stijging is met 500 procent in vergelijking met 2018. Zo stelde het merk vast dat 1 op 4 verkochte Kona’s een EV was. Dat Hyundai een laadkaart met 20.000 kilometer gratis stroom, zal ook meegespeeld hebben. De diesel lijkt dan weer bijna helemaal uitgespeeld bij Hyundai, dat vaststelde dat 70 procent van de nieuw bestelde Tucsons nu een benzinemotor hebben. Vroeger was de verhouding omgekeerd.