zonder beelden
AutoScout24
AutoScout24 Magazine

Artikel gepubliceerd op 22.11.2018

ww2.autoscout24.be/nl-be?article=632998

Bericht: Ford Focus Active

Focus op het veld

Wanneer het geen SUV is die we in onze mailbox krijgen, dan is het wel een auto die een SUV wil zijn. Zoals deze hier, de Ford Focus Active. Die werd al aangekondigd met de komst van de nieuwe generatie Focus.

In een autolandschap waar het SUV-verhaal tot het allerlaatste stukje garen wordt gesponnen, hoeft het niet te verbazen dat zelfs de ‘gewone’ auto aangemaand wordt om rubberbotten aan te trekken en zich stoer voor te doen. Na de Fiesta Active zet Ford zijn Active-offensief verder met de Focus, waar de break en de vijfdeurs aan de beurt zijn.

3 centimeter

Zoals u kan zien maakt de Focus zich helemaal op voor aan leven ‘op de buiten’. Zo krijgt hij onder andere bijkomende plastic beschermstukken rond de wielkasten en de bumpers. Hij krijgt ook dakrails. Maar de belangrijkste wijziging vindt aan het onderstel plaats, waar 3 centimeter meer bodemspeling is gecreëerd. Achteraan gaat het zelfs om 3,4 centimeter. Natuurlijk krijgt de Focus Active specifieke afstellingen voor zijn dempers, veren, stabilisatorstangen en voor de geometrie van de wieltreinen.

Omdat de Ford Focus Active ook echt in het terrein zijn mannetje wil staan, krijgt hij ook enkele aangepaste rij-instellingen: slippery voor gladde ondergrond (modder, sneeuw en ijzel) en trail voor moeilijk terrein (zand).

De Ford Focus Active wordt uitgerust met de 1.0 EcoBoost met 125 pk, de 1.5 EcoBoost met 150 pk, de 1.5 EcoBlue diesel met 120 pk en de 2.0 EcoBlue diesel met 150 pk. Los van de motor is er steeds keuze uit ofwel een manuele vijfbak of een achttrapsautomaat. De vijfdeurs Focus Active start aan 24.200 euro, de break aan 25.200 euro.