zonder beelden
AutoScout24
AutoScout24 Magazine

Artikel gepubliceerd op 30.06.2018

ww2.autoscout24.be/nl-be?article=613848

Bericht: Porsche 919 Hybrid Evo

Ronderecord na 35 jaar van de tabellen

35 jaar en 31 dagen, zo lang heeft het ronderecord van Stefan Bellof op de Nordschleife van de Nurbürgring standgehouden. Nu ligt het aan diggelen, maar gelukkig blijft het binnen de familie.

Op 28 mei 1983 schrijft de jonge Duitse piloot Stefan Bellof geschiedenis. In de kwalificaties van de 1.000 Km van de Nürburgring zet hij met zijn fabrieks-Porsche 956 de snelste tijd ooit neer: 6’11”13, vijf seconden sneller dan zijn teammaat Jochen Mass en bijna een halve minuut sneller dan Keke Rosberg in een privé-956. ‘Ik dacht nochtans dat mijn tijd allesbehalve slecht aanvoelde’, zei hij.

1.160 pk voor 850 kg

Dat het record zo lang overeind is gebleven, heeft er vooral mee te maken dat er nadien geen wedstrijden op de Nordschleife zijn gehouden met auto’s die het record konden evenaren. Maar deze vrijdag heeft Porsche toch een poging gewaagd met zijn experimentele 919 Hybrid Evo, die eerder al sneller bleek dan een F1 in Spa.

Bellof had 650 pk en een turbogat om u tegen te zeggen, de 919 Hybrid Evo waarmee Timo Bernhard de Nordschleife ‘attackeerde’ is een Le Mans-auto die naar geen enkel reglement meer hoeft te kijken wegens niet langer echt actief. En dus spreken we over een gecombineerd vermogen van 1.160 pk, vierwielaandrijving en 849 kilogram. Hij beschikt over 50 procent meer downforce dan de gewone Le Mans-wagen, dus kan bij wijze van spreken ondersteboven rijden op de Nordschleife.

“Volgas blijven”

Bernhard deed bijna een minuut van de tijd van Bellof af, 5’19”55. Hij haalde een top van 369 km/u en haalde een gemiddelde snelheid van 233,8 km/u over de volle 20 kilometer. “Ik ken het circuit goed, maar stond toch te kijken hoe ik het gas op de plank kon houden in stukken waar ik dat eigenlijk niet voor mogelijk hield”, zegt Bernhard.

Om maar aan te geven dat Bellof wat anders was dan de anderen: in de race reed hij 6’25”, ook al lag hij comfortabel aan de leiding. Iets later ging hij de vangrails in. Bellof had altijd maar één stand: aan. Dat zou hem ook fataal worden in 1985 tijdens de proto-wedstrijd in Spa.