zonder beelden
AutoScout24
AutoScout24 Magazine

Artikel gepubliceerd op 30.05.2018

ww2.autoscout24.be/nl-be?article=608156

Test: Citroën C4 Cactus

De test met het vliegend tapijt

De heel originele Citroën C4 Cactus heeft er zijn midlife-facelift op zitten. Die maakt hem op slag wat minder origineel, tenminste wat het uiterlijk betreft. Het originele karakter is gewoon van plaats verhuisd.

Zou men bij Citroën gezegd hebben dat ze misschien wat te ver waren gegaan met dat originele design? Je zou het denken, want dat is net het eerste wat je opvalt wanneer je de gefacelifte versie van de Citroën C4 Cactus onder ogen krijgt. Zijn design zet een stapje terug richting brave schoonzoon.

C4 richting uitgang

Het verhaal zit echter complex in elkaar. De gewone C4 zou op pensioen gaan en het ziet er voorlopig niet naar uit dat er een opvolger komt. Dus moet de C4 Cactus al het gewicht op zijn schouders torsen bij de compacte familiewagens. Daarom is Citroën wat minder scheutig geworden op de speelse aspecten die de C4 Cactus zo kenmerkten. Geen Airbumps meer waar we ze verwachtten (ze zijn nu lager op de deuren aangebracht, discreter zo). Geen aangepaste versiering meer op de neus en achteraan, in overeenstemming met die Airbumps. De Cactus wordt wat meer een gewone auto. Gelukkig blijft hij wel wat anders dan de rest van zijn categorie. Zoals een Citroën dus hoort te zijn. Je houdt ervan, of niet.

Zachtjes

De C4 Cactus 2018 zou geen Citroën zonder innovatie. Bij hem gaat het om de hydraulische kussens. Dus geen volledig hydraulisch geregelde ophanging zoals in de DS of de XM. Deze hydraulische kussens zijn aan de onderkant en aan de bovenkant van elke veerpoot aangebracht. Geen elektronica, gewoon een zuiver mechanisch werkend systeem. Het heeft maar één rol: de werking van de ophanging verzachten op momenten waarop ze zwaar op de proef wordt gesteld. Op kasseien bijvoorbeeld, maar ook op drempels of putten in het wegdek. Citroën belooft in zijn communicatie een waar vliegend tapijt, maar dat blijkt in de praktijk toch wat overdreven. Wel is hun effect duidelijk voelbaar op impacts die anders de vullingen uit je tanden zouden doen trillen.

Probeer het je in te beelden: je komt aan een verkeersdrempel, zo’n hele hoge. Je hebt hem wat te laat gezien, en komt met te hoge snelheid aan. Dan volgen er twee schokken. De eerste, wanneer je de ophanging tot het einde van de dempers jaagt. De tweede komt wanneer de ophanging zich zo snel mogelijk opnieuw los probeert te maken om het wiel in contact te houden met de weg. Hier wordt de werking van de luchtkussens het duidelijkst merkbaar. Ze vertragen zowel wat we de ingaande compressie noemen, als de uitgaande decompressie. Hierdoor krijgt de auto wat meer tijd om zich te settelen, wat hem zachter maakt in dergelijke oncomfortabele situaties.

Je voelt de werking niet meteen. Maar wanneer je over wegen rijdt die je elke dag gebruikt, en dan zeker op de slecht onderhouden stukken, dan merk je ineens dat dit een verduiveld efficiënt systeem is. Revolutionair niet, dat zou te veel eer zijn. Maar wel goed doordacht en vooral niet duur. Want behalve de basisversie met de 1.2 benzinemotor met 82 pk krijgt elke Cactus ze al standaard mee. Vanaf 17.300 euro dus in de praktijk. Voor een keer moet je innovatie dus niet op de optielijst zoeken.

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTec
Motor: 3 cyl. turbo benzine, 1.199 cc
110 pk bij 5.500 opm
205 Nm bij 1.500 opm
0-100 km/u : 10,3 seconden
Top: 188 km/u
Verbruik: 3,9 l/100 km
Test verbruiki : 6,1 l/100 km
CO2 : 104 g/km
Priis : 17.298 euro