Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Hyundai i30N

Test: Hyundai i30N

Verrassing met een enorme strik rond

05.10.2017

Dit is de goedkoopste compacte GTI van het moment. Maar betekent goedkoper ook dat je inboet op de fun? Helemaal niet.

Gallerij: Test Hyundai i30NHyundai praat al lang over de komst van deze auto. In zover zelfs dat het allemaal een beetje begon aan te slepen. Alleen, toen de uitnodiging eindelijk in de bus viel om te gaan testrijden, waren we toch geen klein beetje benieuwd naar wat dat zou geven, die eerste echt sportieve Hyundai. Het merk nodigde ons uit om in de omgeving van Rome te gaan testrijden op kleine, bochte wegen… en op het circuit van Vallelunga. Wat een plezier.

Van M naar N…

Gallerij: Test Hyundai i30NDe i30N, dat is niet alleen maar een letter op het koetswerk, een goed gepeperde motor en wat hulpstukken. Nee, hij is veel meer dan dat. Dit is de vrucht van een hele arbeidsfilosofie en tot in de puntjes geperfectioneerde afstelling, vormgegeven door Albert Biermann. Deze Duitse ingenieur volgt mooi het alfabet, want voor hij ‘N’ in handen kreeg bij Hyundai werkte hij bij BMW… bij M. N staat niet alleen voor Namyang, het Zuid-Koreaanse ontwikkelingscentrum van Hyundai, maar ook voor Nürburgring. Daar is de i30N lange tijd op de proef gesteld, onder meer tijdens de 24 Uren van de Nürburgring met onze landgenoot Vincent Radermecker achter het stuur.

(Te) Efficiënt op circuit

Gallerij: Test Hyundai i30NDit is dus een auto waarvan de onderdelen getest zijn tijdens wedstrijden op circuit. Met slick-racebanden die veel meer van een onderstel eisen dan gewone straatbanden. Daarmee krijgt u al een idee van de stijfheid van dit onderstel. Bovendien ontdek je in combinatie met het i30N Performance Pack een dwarsstang in de koffer die nog meer stijfheid geeft. Op circuit komen zo de 19-duim Pirelli P Zero-banden naar voor als de enige beperking van de i30N. De remmen bijten volop, van zodra je het pedaal beroert.

Fun op de weg

Gallerij: Test Hyundai i30NEigenlijk is het pas op de weg dat de Hyundai i30N zijn volle plezier vrijgeeft. Op smalle bochtige wegen ontdekken we een onderstel dat vertrouwen schenkt, maar dat ook speels reageert wanneer je plots de voet van het gas haalt. Dit wil zeggen dat de Zuid-Koreaan goed de bochten aan elkaar rijgt en plezant wordt in de snelle bochten. De standaard gemonteerde 18-duim Michelin Pilot Sport-banden geven achteraan iets minder grip, maar dat maakt hem nog speelser.

Bovendien heeft deze Koreaans-Duitse samenwerking hard gewerkt om een aangenaam geluid uit de uitlaat te krijgen. In de normale stand klinkt hij beschaafd, maar eens je de N Custom-knop op het stuur hebt ingedrukt wordt hij bronstig. Hij beschikt over een manuele zesbak met korte slag. Het schakelwerk wordt voldoende precies geleid, maar hij is wel soms hakerig in de bediening. Op het dashboard krijg je via ledlichtjes te zien wanneer het tijd is om op te schakelen, erg ‘racing’ allemaal. De automatische tussengasfunctie bij het terugschakelen met N Custom geactiveerd maakt het helemaal af. Leuk ook dat één knop volstaat om dit allemaal te activeren.

250 of 275

Gallerij: Test Hyundai i30NWe hebben nu al zoveel gezegd, maar nog geen woord over de motor. Het gaat hier om een 2.0 turbo met 250 pk of met 275 pk (Performance Pack). Zijn maximale trekkracht spreidt zich over een groot toerentalbereik uit: 353 Nm van 1.450 tot 4.500 opm (voor de krachtigste versie). 18 seconden lang komt hij via een overboost zelfs aan 378 Nm. Net als zijn concurrenten beschikt hij over een sperdifferentieel om de voorwielen de best mogelijke grip te bezorgen.

Goed, en dan de prijs? Minder dan 30.000 euro. De basisversie kost 29.999 euro, de Performance Pack komt op 33.999 euro. Welke kiezen? De motor van de basisversie is al indrukwekkend goed, maar de grotere remmen die je bij het Performance Pack krijgt schenken de perfecte feeling.

U zal begrepen hebben dat wij wel best enthousiast zijn over Hyundai’s eerste echte sportieveling. Chapeau. Bovendien, we verwachten later nog een i30 Fastback N op de markt.

Gallerij: Test Hyundai i30N

Hyundai i30N
Motor: viercilinder turbobenzine, 1.998 cc
250 pk bij 6.000 opm
353 Nm bij 1.450 – 4.000 opm (378 Nm overboost)
0-100 km/u: 6,4 sec
Top: 250 km/u
Verbruik: 7 l/100 km
Testverbruik: 10 l/100 km
CO2: 159 g/km
Prijs: 29.999 euro

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.