Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

First date: Citroën DS 3 PureTech 110 EAT6 – Elegant in vorm en beweging

De DS3 is niet langer een Citroën. Om zijn onafhankelijkheid te vieren, kreeg hij een kleine facelift. Hij krijgt ook een nieuwe mechanische combinatie.

Het nieuwe ensemble waar we het vandaag over hebben, dat hebben we al leren kennen en naar waarde weten te schatten in de Peugeot 308. Het gaat hier om de 1.2 driecilinder turbobenzine PureTech, in combinatie met de nieuwe zestrapsautomaat. Nieuw blijkt in deze overigens een terugkeer naar de oude waarden. Geen dubbelekoppelingsbak, geen gerobotiseerde schakelbak, maar een klassieke automaat met koppelomvormer.

Zachtjes

Steeds meer constructeurs maken gebruik van de dubbelkoppelingsbak om hun klanten een automaat aan te bieden. De DSG van VW is daarbij de bekendste. Maar laat dat vooral niet betekenen dat de klassieke automaat zijn laatste woord heeft gezegd. Ook deze is intussen flink geëvolueerd, wist gewicht te verliezen en heeft zijn vroegere nadeel weten om te buigen. Vroeger betekende een automaat meer verbruik, nu is het omgekeerde het geval. Zoals de DS3 hier aantoont. Hij wordt opgegeven met een gemiddeld verbruik van 4,7 l/100 km (108 gr/km CO2), bij de Cabrio is dat 4,9 liter en 112 gram.

Nu zijn nadeel aan de pomp verdwenen is, kunnen we ons volop buigen over hét grote voordeel dat hij biedt: gebruiksgemak. DS had voor ‘het gemak’ de testritten georganiseerd in hartje Parijs, tijdens de spits. Wat wel kan tellen als test. De spreiding van de versnellingen en de schakelbewegingen zijn uitstekend gekozen. Je kan zowel zacht als vlot naar een lege plek in de file glippen. Indien nodig springt hij zelfs snel vooruit, wanneer er dringend een plaats moet worden ingenomen. Een ideale test ook voor de motor, die met zijn 110 pk en 205 Nm bij 1.500 opm briljant met de omstandigheden omspringt.

Eens voorbij de ring, komt hij volop tot leven. Je maakt er kennis met een ander aspect van zijn karakter. Zijn prestaties zijn eerder vlot dan flitsend, met een 0 tot 100 in 9,6 seconden en een top van 190 km/u. Maar je beleeft wel een hop lol. Vooral omdat de automaat in de sportmodus precies weet wat hij moet doen. Manueel schakelen kan ook, en dan volgen de versnellingen elkaar zo vlug op dat je je afvraagt of je niet met een dubbelekoppelingsbak op pad bent. Jammer genoeg vind je geen schakellepels aan het stuur. Voor ons blijft een fijne herinnering aan een leuk sturende auto, met een uitstekend onderstel als extra pluspunt. Hij vindt de juiste balans tussen dynamiek en comfort. Opgelet wel, deze nieuwe versnellingsbak is uitsluitend beschikbaar met de 1.2 PureTech 110 pk. De versie met 82 pk doet het nog met de gerobotiseerde oude versnellingsbak.

Voor de DS3 Pure Tech 110 in de ‘So Chic’ uitvoering moet je rekenen op 20.750 euro rekenen. Automaat inbegrepen. De Cabrio is 3.000 euro duurder.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Alfa-Romeo-Junior-2024 01

Nieuw: Alfa Romeo Junior is eerste EV van het merk (2024)

Autonieuws
Maserati-GranCabrio-Folgore-01

Nieuw: Maserati GranCabrio Folgore geeft ons zin in de zomer (2024)

Autonieuws
Nissan-Qashqai-FL-2024 01

Nieuw: Nissan Qashqai Facelift (2024)

Autonieuws
Ontdek meer