Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Eerste contact Volvo C30 Electric

Eerste contact: Volvo C30 Electric

Eerste stappen

08.08.2011

Ook Volvo werkt aan zijn elektrische toekomst. Het Zweedse merk laat 250 elektrische C30’s los, om ervaring op het terrein op te doen. En wij mochten ook al even achter het stuur kruipen, om zelf te ervaren hoe ver Volvo staat.

Vanaf september start de verdeling van de elektrische C30’s in Europa. Het belooft alvast een duur experiment te worden voor de deelnemers. Volvo wil de auto uitsluitend leasen, aan een prijs van 1.600 euro per maand. Na 3 jaar heb je zo al 58.000 euro betaald, voor een auto die achteraf terug naar de fabriek moet. Geen wonder dat Volvo vooral mikt op bedrijven, die bij ons de auto voor 120% kunnen inbrengen.

Vlot

Gallerij: Eerste contact Volvo C30 ElectricTwee lithium-ion accu’s kunnen 12 kW/u ontwikkelen. De stroom die ze aan de elektromotor leveren, is genoeg voor maximaal 111 pk en 220 Nm. De batterijen wegen door. De elektrische C30 weegt 1.600 kg, waardoor de sprint naar 100 km/u 11 seconden in beslag neemt. We hebben al vlotter gereden, maar zijn ook nu weer aangenaam verrast door de instant respons van elektrische auto’s. Je hebt al kracht van de eerste omwenteling.

Anders

De bestuurder past zich snel aan de elektrische omgeving aan. Zo is in de C30 de toerenteller vervangen door een display die de stand van de batterijen weergeeft. Schakelkeuzes zijn er alleen tussen de D van Drive en de H van Highway (snelweg). In die laatste stand kan je ‘zeilen’. Hierbij is er geen weerstand van de motorrem wanneer je het gaspedaal lost, en kan je uitbollen. Wie wel motorrem wil gebruiken, om de batterij bij te laden via remenergie, kiest voor D. Net zoals in de Mini E, volstaat voet lassen om behoorlijk te vertragen. Je kan bijna het rempedaal uitschakelen. Het is ook mogelijk tussen D en H te kiezen via de schakelflippers aan het stuur.

Reikwijdte

Gallerij: Eerste contact Volvo C30 ElectricDe theoretische reikwijdte van de elektrische C30 bedraagt 150 km, terwijl hij een top van maximaal 130 km/u heeft. Wel merkten we tijdens onze testrit dat de realistische reikwijdte snel richting 80 km ging. Maar dat moet volstaan voor het gros van het dagelijks pendelverkeer.

Lang laden

Aan een gewoon 230 Volt-stopcontact, heeft de C30 Electric 8 uren nodig om opnieuw volledig op te laden. Maar op deze manier maximaliseert Volvo wel de levensduur van de batterijen, wat niet het geval is aan snellaadpalen. Onderzoek van de gebruikers van de Mini E leert trouwens dat de meesten de voorkeur geven om hun elektrische auto ’s avonds thuis op te laden.

Volvo kan nu ook aan zijn onderzoeksproject beginnen, in afwachting van de eerste echte commercialisering. Volgend jaar krijgen we daarvan al een eerste aanzet, met de V60 plug-in.

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.