Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Eerste contact Suzuki Kizashi

Eerste contact: Suzuki Kizashi

Dat hadden we nog niet gehad

20.10.2010

Een Suzuki die de strijd aangaat met een Ford Mondeo? Dat hadden we nog niet gezien. De Kizashi druppelt Europa binnen, maar laat vooralsnog België links liggen. Jammer.

Het was al langer een probleem voor Suzuki: je kan dan wel onderaan de ladder beginnen met de Alto, bovenaan heb je alleen nog de Grand Vitara, en dan moet je je heil elders zoeken. Daar wil Suzuki met de Kizashi nu een verlengstuk aan breien, waardoor je je ambities nog wat langer met een Suzuki kan rijmen.

Eind 2009 kwam hij in Japan en de Verenigde Staten al op de markt, nu is Europa aan de beurt.

Klassiek

Suzuki KizashiSuzuki schuwt elk risico en opteert voor een klassiek design. Niet te saai, best strak, maar ook zonder frivoliteit. Het sportieve schuilt hem in de 18-duims velgen, het grotere radiatorrooster en de omvangrijke dubbele uitlaten achteraan.

Met zijn lengte van 4,65 meter is hij enkele centimeters korter dan een Volkswagen Passat, maar toch heb je over beenruimte niet te klagen. Ook de koffer is met 461 liter best groot. Alleen de hogere laaddrempel stoort hier. Ook valt op dat de zit van de stoelen kort gehouden is, en wie langer is dan 1,90 meter in conflict komt met de dakhemel.

Het interieur haalt inspiratie bij Volkswagen: solide maar inspiratieloos. Qua afwerking mag hij zonder of blikken of blozen naast zijn Duitse concurrenten plaatsnemen.

Alleen benzine

Suzuki KizashiSo far, so good, dus. Maar de reden waarom de Belgische invoerder geen haast heeft om de Kizashi snel naar onze showrooms te krijgen, is snel gevonden. Suzuki biedt hem voorlopig uitsluitend aan met een 2.4 benzinemotor, quasi onverkoopbaar dus in ons dieselland. Interessant dus dat je voor die 178 pk motor kan kiezen of je voorwiel-, dan wel vierwielaandrijving wil, maar verder ook irrelevant.

Over vermogen heb je op papier niet te klagen, veel klanten zouden zelfs met minder tevreden zijn. Alleen, hij voelt achter het stuur nooit zo krachtig aan als de cijfers beloven. In 7,8 seconden staat hij volgens Suzuki aan 100, volgens ons niet. Dat je met een atmosferische viercilinder onderweg bent, merk je aan de makke hernemingen.

Full option

Suzuki KizashiDe voorwielaandrijver komt met een vlot schakelende zesbak, de vierwielaandrijver krijgt een automaat. De Kizashi moet het zonder trucjes als een start/stop stellen, en blijft in de realiteit nog een heel eind verwijderd van de 7,9 l/100 km die Suzuki opgeeft.

In ons land wordt hij voorlopig nog niet ingevoerd, in Duitsland plakt een prijskaartje van 26.900 euro op de voorwielaangedreven Kizashi. De 4WD kost 29.900 euro. Veel geld, maar je krijgt er wel een rijkelijk uitgeruste auto voor in de plaats. Volg even mee: stoelverwarming, leder, xenon, automatische airco, gps, schuifdak, regen- en lichtsensor, 7 airbags en ESP, het steekt er allemaal reeds in.

2.0 diesel

Suzuki KizashiWe kunnen de Belgische importeur goed volgen dat hij niet bepaald haast vertoont om een al bij al prijzige 2.4 benzine naar een dieselland te brengen, ook al is hij dan quasi full option uitgerust. Maar met een 2.0 diesel zou de toekomst de Kizashi ongetwijfeld veel meer toelachen.

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.