Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Range Rover Evoque – Langverwacht

Eindelijk hebben we ons achter het stuur kunnen wurmen van de Range Rover Evoque, de eerste luxe compacte SUV van de Britse terreinspecialist.

De Evoque is een visueel statement dat we niet gewoon zijn van Land Rover. Zelfs de luxueuze Range Rovers zijn toch vooral monotone, zakelijke blokken. Daar waar de Evoque spanning brengt, spierkracht uit en vooral modern toont. Een stijlbreuk met de rest van het gamma.

De Evoque staat er, en dat is nodig ook. Hij moet het opnemen tegen de Audi Q3 en de BMW X1, geen klein grut. De Evoque is overigens zowel beschikbaar met drie (Coupé) als met vijf deuren. Het verschil tussen beide bedraagt 3 cm. De Coupé is de duurdere van de twee, en tegelijk de minst praktische. De instap naar achter is moeilijk, en je belandt in een beklemmend kleine ruimte, waar slechts 2 plaatsen zijn.

Meer plaats

De vijfdeurs beschikt over een extra zitplaats op de achterbank. Vooraan kom je terecht in een heel nieuw interieur, dat niets gemeen heeft met de koele zakelijkheid die bijvoorbeeld in de Freelander overheerst. Het oogt allemaal bijzonder ‘premium’, je vindt instinctief je weg naar bedieningsknoppen en bovendien is de afwerkingskwaliteit op niveau. Geen missers wat dat betreft. Ook over plaats valt niet te klagen. De koffer van het driedeursmodel bedraagt tussen 420 en 1.350 liter, terwijl dit bij de vijfdeurs maximaal 1.445 liter is.

Wie indruk wil maken op zijn passagiers, moet opteren voor het infotainmentsysteem met het 8 duim grote aanraakscherm. Dankzij de ‘dual view’ kan de bestuurder zo de navigatieaanwijzingen volgen, terwijl de passagier op hetzelfde scherm naar een dvd kan kijken. Ook kan je over beelden rondom de wagen beschikken via de camerapunten, handig bij het parkeren.

Voorwielaandrijving

Het zal voor sommigen als een schok komen, maar de Evoque is ook beschikbaar met slechts twee aangedreven wielen. Die is merkelijk goedkoper dan de 4WD, en zal bij ons in combinatie met de 2.2 turbodiesel (150 pk/380 Nm) ongetwijfeld het merendeel van de verkoop voor zijn rekening nemen. Standaard beschikt deze eD4 over start/stop, en Range Rover kondigt een gemiddeld verbruik aan van 4,9 l/100 km (CO2: 129 gr/km). Van die 2.2 is ook een 190 pk/420 Nm SD4 en een 150 pk/400 Nm TD4. Beide zijn uitsluitend 4WD. Een 2.0 turbobenzine (240 pk/340 Nm) vervolledigt het aanbod. Leeg weegt de Evoque net geen 1,6 ton als 2WD. Als 4WD is dat bijna 1,7 ton.

Op terrein

Zowel TD4 als SD4 zijn beschikbaar met een zestrapsautomaat van Aisin in optie. Op asfalt toont de Evoque zich zo vlot als je zou verwachten. De ophanging is strak afgesteld, zonder zwaar aan comfort in te boeten.

We konden de 4WD modellen aan de tand voelen in het terrein, en daar komen zijn Range Rover

Hebbeding

De Evoque Coupé begint aan 34.500 euro (Pure, 2.2 diesel, 2WD), de vijfdeursversie kost 33.800 euro. Naast Pure biedt Land Rover nog Prestige en Dynamic aan als afwerkingsniveaus. Met vierwielaandrijving begint de Evoque aan 35.600 euro. Met deze prijzen plaatst de Evoque zich nog boven de BMW X1 en de Audi Q3. Maar met de Mini hebben we al eerder gezien dat prijs minder van belang is in een hebbeding.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Range Rover Sport (2023) banner

Range Rover Sport P510e: moet het iets meer zijn?

Autotests · Land Rover
Land Rover Defender PHEV (2022) banner

Land Rover Defender PHEV: van de oude naar de nieuwe garde

Autotests · Land Rover
AS24 Range Rover (2022) banner

Range Rover P530: koning der SUV’s

Autotests · Land Rover
Ontdek meer