Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Eerste contact Ford Focus ST

Eerste contact: Ford Focus ST

Plezier zonder offers

14.09.2012

Het is met groot plezier dat we u de geboorte van de Ford Focus ST aankondigen. Maar dat is nog klein bier vergeleken met het plezier dat we achter zijn stuur beleefd hebben.

Wanneer ik onze chef moet geloven, dan is de Renault Mégane RS een echt kunststuk. Maar een meesterwerk dat een hoge prijs heeft voor zijn dynamische kwaliteiten. De prijs van je ruggenwervels namelijk, zo hard is zijn ophanging afgesteld. Tenzij je over carbon ruggenwervels beschikt, is deze uitsluitend voor track days aan te bevelen. Waardoor je dus de facto nog over een andere auto moet beschikken, voor het echte leven. Alleen, sta me toe u hier een meesterwerkje voor te stellen dat beide kunstjes beheerst.

Volmaakte atleet

Gallerij: Eerste contact Ford Focus STUiterlijk om te beginnen. De Focus ST ziet er best sportief uit, maar zet dat niet overdreven in de verf. Hij beschikt over leuke kleine zijschorten, 18-duims velgen die niet bling-bling zijn, net op maat gesneden spoiler en een knap geplaatste centrale uitlaat. Het interieur houdt diezelfde lijn aan. De meest sportieve elementen zijn het uitstekend in de hand liggende stuur en bovenal de met ST-badges verrijkte Recaro sportstoelen.

Gallerij: Eerste contact Ford Focus STDe Focus ST beschikt daarenboven over nog iets ongezien. In tegenstelling tot de VW Golf GTI, de Renault Mégane RS of de Opel Astra OPC is de snelle Ford wel beschikbaar met een andere carrosserie, als break. Dat maakt hem dus al stukken handiger dan zijn concullega’s.

Zoef

De eerste keer dat je twee versnellingen laat vallen en het gaspedaal vloert om de 2.0 Ecoboost zijn volle 250 pk (0-100 in 6,5 sec, 248 km/u top) te horen aanspreken, werkt hij meteen op je lachspieren. Een lach die op je gezicht blijft tot je op je bestemming bent aangekomen. Het overkomt ons niet zo vaak, maar voor een keer waren we in de buurt rond Spa blij dat we een tractor tegenkwamen, want dan konden we er opnieuw in vliegen. Dat is ook het geval op onze testroute, die bezaaid ligt met haarspeldbochten. Daar danst de Focus ST over het asfalt en laat de motor al zijn talenten zien. Al van bij minder dan 1.800 opm tot aan de rode zone duwt hij non-stop in je rug. Wel hebben we niet zo vaak gebruik gemaakt van de 360 Nm die al bij lage toerentallen ter beschikking zijn, want vanaf 3.500 opm laat hij zich geweldig horen aan de uitlaat. Daaronder is hij elegant stil. En bij discreet gebruik, toont hij zich ook zuinig. Met het mes tussen de tanden zie je het verbruik zo naar 12 l/100 km klimmen, maar hij kan even vlot onder 8 l/100 km gebracht worden. Officieel geeft Ford 7,2 l/100 km en 169 gr/km CO2-uitstoot op.

Gallerij: Eerste contact Ford Focus STDe grip is geweldig en het stuur reageert precies en snel. Wel is het enkele minuten aanpassen aan de gevoeligheid ervan, vooral dan bij harde acceleraties rechtuit. Daar moet je de armen rechthouden, of de neus van de auto zigzagt lichtjes over de weg. Niets alarmerend, maar wel verbazend voor een constructeur die doorgaans perfect zoveel vermogen over de voorwielen kwijt kan. Enige echte minpunt is de te ver naar achter geplaatste versnellingspook, waardoor je vaak op de tast een versnelling zoekt. In een gewone auto valt dit te vergeven, in een sportieve auto is het doodjammer.

Gallerij: Eerste contact Ford Focus STMaar zoals we in het begin aanhaalden, is de grootste kwaliteit van de Focus ST wel zijn vergevingsgezinde karakter. In tegenstelling tot veel andere sportieve auto’s hebben we hier niet één keer onze rug voelen kraken. De meest explosieve in zijn genre is hij niet, maar om alle dagen mee te kunnen leven is hij veruit de beste in zijn soort. Overgeplaatst naar een GT, lijkt dat het argument dat veel Porsche 911-liefhebbers aandragen.

De Focus ST berline begint bij 29.000 euro, de break kost 1000 euro meer.

Gallerij: Eerste contact Ford Focus ST

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.