Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Dacia Duster – Veel auto, weinig geld

Een SUV voor minder dan 12.000 euro. Het lijkt te mooi om waar te zijn, maar de testrit met de Dacia Duster blijkt om wel meer redenen een sprookje.

De vanafprijs van de Dacia Duster is 11.900 euro. Daarvoor krijg je een 4,3 meter lange SUV. Hij vult het verlanglijstje van de meeste offroadrijders goed in, met een bodemspeling van 21 centimeter en hellingshoeken van 30 graden vooraan en 36 graden achteraan.

Alleen moet je voor vierwielaandrijving 2.000 euro bijbetalen. Een elektromagnetische koppeling staat dan in voor de vierwielaandrijving, en biedt keuze uit tweewielaandrijving, een automatische stand waarbij het vermogen alleen als het nodig is naar de achteras gaat, en een sperfunctie waarbij beide assen aangedreven worden.

ESP

Binnen die basisprijs krijg je wel 2 airbags, een neerklapbare achterbank (in één stuk) en getinte ruiten. Oh ja, en een 1.6 benzinemotor met 105 pk. Elektrisch bediende ruiten, radio/cd en airco betekenen allen bijbetalen. Ook de diesel is duurder. De 1.5 dCi met 85 pk begint bij 13.800 euro, en is uitsluitend als voorwielaandrijver te bestellen. De versie met 110 pk kan wel als 4WD. Deze laatste kan ook in optie worden uitgerust met ESP. Alle versies beschikken over manuele versnellingsbakken, maar voor 2011 wordt een automaat aangekondigd.

De 1.6 benzine is dan wel de goedkoopste Duster, maar je moet onderweg het nodige geduld aan de dag kunnen leggen. Hij heeft 12 seconden nodig om 100 te bereiken. De basisversie krijgt een vijfbak, de 4WD een zesbak. Die laatste weegt wel wat meer (1.235 kg), en heeft met 8 l/100 km toch een halve liter meer nodig dan de 1.6 2WD. Die laatste stoot 177 gram CO2 uit per kilometer.

135 gr/km

Wie zuiniger wil, moet voor de diesel opteren. De 1.5 dCi met 85 pk is volgens de constructeur al tevreden met 5,1 l/100 km (CO2: 135 gr/km). Eveneens met vijfbak, en aan de lange kant om het verbruik te drukken. Ter vergelijking: de 110 pk 4WD-versie met zes versnellingen heeft gemiddeld 5,6 liter nodig (CO2: 145 gr/km). Het verschil is niet zo groot, en de 110 pk-motor voldoet aan de Euro5-normen. Wel moet je voor deze al op minstens 17.600 euro rekenen.

Rest de hamvraag: is de Roemeense SUV wel een knip voor zijn neus waard op het terrein? Wel ja. Zijn lange veerwegen maken hem niet alleen best comfortabel op asfalt, je kan er ook probleemloos behoorlijke putten mee overwinnen. De stuuroverbrenging is wat minder direct dan bij een normale personenwagen, maar voor een SUV kan dit wel. Een Land Rover is hij niet, maar in beperkt offroadgebruik kan hij zijn mannetje staan. En dat kunnen sommige duurdere concurrenten niet zeggen.

Zuinig interieur

Pas in het interieur dringt de realiteit opnieuw een beetje door. Hier merk je wel dat je in een budgetauto plaatsneemt. Niet zozeer in plaats. Zowel vooraan als achteraan beschik je over voldoende ruimte, en met tussen 400 en meer dan 1.600 liter bagageruimte, beschik je over een flinke koffer. Maar het interieur blijft gespeend van speelse elementen. Zwart plastic, weinig franjes. Maar de afwerkingskwaliteit is top, en wie dat wil kan lederen stoelbekleding bestellen.

Al met al leidt het weinig twijfel dat Dacia na de Logan MCV een nieuwe hit vastheeft. De 110 pk sterke diesel wordt wel pas later dit jaar in omloop gebracht.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Dacia Jogger 2022

Dacia Jogger: de ideale gezinsvriend?

Autotests · Dacia
AS24 Dacia banner

Dacia Spring Electric: de betaalbaarste EV van het moment

Autotests · Dacia
AS24 Sandero banner

Dacia Sandero en Sandero Stepway: eenvoudig maar volwassen

Autotests · Dacia
Ontdek meer